Ornamon digimyyjäiset helpottamaan muotoilun tavoitettavuutta

Suositut Ornamon Design Joulumyyjäiset ovat avautuneet ensimmäistä kertaa myös verkossa. Tamperelaisen startup-yritys Aariumin toteuttama muotoilijoiden yhteinen markkinapaikka vastaa kuluttajien toiveeseen saada aiempaa vaivattomammin tietoa suomalaisesta muotoilusta ja sen ostomahdollisuuksista.

”Teettämämme selvityksemme mukaan 90 prosenttia suomalaisista on kiinnostunut ostamaan nimenomaan kotimaista designia ja taidekäsityötä. Lähes kolmannes vastaajista kuitenkin kertoi ettei löydä tuotteita”, kertoo Teollisuustaiteen Liitto Ornamon projektivastaava Petra Ilonen. Muotoilijoille kehitetty digitaalinen kauppapaikka Aarium tarttuu haasteeseen kokoamalla yhteen suomalaisia muotoilubrändejä ja niiden tuotteita. Aariumissa on tällä hetkellä mukana yli 40 muotoilijaa, jotka hyödyntävät Aariumin näkyvyyttä ja verkkokauppaa myynnissään ja markkinoinnissaan. Konseptin laajempana tavoitteena on uudistaa muotoilua digitalisoinnin avulla. ”Yhdistämme brändejä ja niiden rajallisia resursseja”, kertoo Aariumin toimitusjohtaja Joona Forss. ”Tavoitteenamme on tuoda pienten ja keskisuurten muotoiluyritysten tuotteet kuluttajien saataville vaivattomasti yhteen paikkaan.” Aariumin kansainvälisten markkinoiden kartoitus alkaa ensi vuonna, jolloin tavoitteena on Forssin mukaan kerätä yhteen pari sataa muotoilubrändiä.

Verkkokauppa tarjoilee kuluttajalle kotimaista designia

Ornamon Design Joulumyyjäisiin Aarium tuo jo tänä vuonna globaalin ulottuvuuden paikallisen myyjäistunnelman rinnalle. ”Myyjäiset ovat perinteisesti olleet hyvin paikallinen tapahtuma, joka nyt viedään ensi kertaa verkkoon isommassa mittakaavassa. Tuotteisiin voi näin tutustua etukäteen ja ostaminen on mahdollista myös myyjäisten päätyttyä mistä päin Suomea tai maailmaa tahansa”, Petra Ilonen luonnehtii.

Ornamon Design Joulumyyjäiset käynnistyvät Helsingin Kaapelitehtaalla ja verkossa 4.12., jolloin vietetään myös ensimmäistä Osta suomalaista työtä -päivää. Suomalaisen Työn Liiton koordinoima kampanja kannustaa ottamaan tavaksi suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostamisen, joilla luodaan Suomeen työtä. Design Jouluun osallistuvien yrittäjien tuotanto on pääosin täysin suomalaista.

Myyjäiset verkossa 4.–31.12.: ornamonjoulu.aarium.com