Automuotoilija Pasi Pennanen on muutoksen aikaansaaja

Pasi Pennanen. Kuva: Anni Koponen
Ornamo-palkinnon voittaja 2016: automuotoilija Pasi Pennanen. Kuva: Anni Koponen.

Pasi Pennanen tiesi jo lapsena, että hänestä tulee automuotoilija. Jaguarin in-house -suunnittelijana ollessaan hän tiesi vielä perustavansa oman automerkin. Nyt hän tietää, että tulevaisuus on päästöttömissä autoissa ja sinnikkäillä muotoilijoilla on siinä merkittävä rooli.

Jaguarin suunnittelijana maailmanmaineeseen noussut Pasi Pennanen paljasti Monacon autonäyttelyssä oman konsepti-autonsa, Toroidion 1MW Concept:in. Sitä kutsutaan maailman tehokkaimmaksi sähköautoksi.

Toroidion valmistetaan Suomessa. Tekemisen tapa on toistaiseksi kaukana suurten autovalmistajien massatuotannosta. Siinä missä Jaguarilla Pennasen kanssa työskenteli satapäinen tiimi, Raaseporissa Toroidionin prototyyppiä työstää kymmenen henkeä. Tämä tosin tulee muuttumaan. Toroidionin kasvutavoitteet ovat korkealla ja Pennanen arvioi yrityksen työllistävän lukuisia autoilualan ammattilaisia lähivuosina.

Kun Pennaselta kysyttiin toisella luokalla, mikä hänestä tulee isona, vastaus oli teollinen muotoilija. Ammatti, joka ei 1970-luvulla ollut opettajallekaan tuttu. Pennasen tie vei Lahden Muotoiluinstituutin teollisen muotoilun linjalle ja erikoistumisen ajoneuvosuunnitteluun hän haki Lontoon Royal College of Artista.

Pasi Pennanen Toroidion 1MW Concept (2015) Kuva: Toroidion Ltd

Pasi Pennanen: Toroidion 1MW Concept (2015). Kuva: Toroidion Ltd

Resurssiviisaan autoilun puolestapuhuja

EU:n päästötavoitteet ja Pariisin ilmastokokouksessa tehty aloite siitä, että polttomoottoriautoja ei myytäisi enää vuoden 2050 jälkeen, antavat Pennasen nykyiselle työlle myötätuulta. Samalla myös isot valmistajat joutuvat reagoimaan autoilun muutokseen. “Vaikka sähköauto itse on 100-prosenttisesti päästötön, sen hiilijalanjälki kasvaa, jos sen käyttämä sähkö on tuotettu esimerkiksi hiilivoimalassa”, Pennanen muistuttaa, ja jatkaa: ”Mitä tulee uuden auton valmistukseen, niin käytettävistä materiaaleista noin 25 – 50 prosenttia on kierrätettyjä”.

Autoilun vastustajien mielestä kaikkein resurssiviisainta olisi kuitenkin kieltää yksityisautoilu kokonaan ja siirtyä joukkoliikenteeseen. Pennasen se ei ole realistista. Kannattaa keskittyä ennemminkin siihen, miten nykyisestä tavasta elää tehdään kestävämpi: “Sähköautoilu on merkittävä muutos parempaan suuntaan.”

Jos Pennasen automerkistä halutaan saada todellinen kilpailija Teslalle, kokoluokkaa on kasvatettava. Toroidion on ainakin toistaiseksi hyvässä nosteessa. Plakkarissa on niin Nordea Growth, Kasvu Open ja Trailmaker -palkinnot ja suunta näyttää olevan ylöspäin. Tällä hetkellä sähköautojen osuus ei ole prosenttiakaan vuosittaisesta automyynnistä.

Pennanen Design -muotoilutoimistossaan Pennanen on ollut suunnittelemassa myös kokonaan uuden Maestro39 Club Sport (2009) urheilupurjevene-konseptin. Kuva: Pennanen Design.

Ornamon hallituksen perustelut Pasin Ornamo-palkintoehdokkuudelle:

“Pennanen on tehnyt jo yli 15 vuotta uraauurtavaa työtä automuotoilun parissa. Hänen työnsä Raaseporissa valmistetun Toroidion-sähköauton pääsuunnittelijana on erityisen ajankohtaista nyt, kun autoteollisuus etsii tulevaisuuden ratkaisuja päästöttömien autojen massatuotantoon. Pennasen menestyksekäs työ kansainvälisessä autobisneksessä on hyvä esimerkki vastuullisen ja kestäviin arvoihin pohjaavan suomalaisen muotoiluosaamisen kansainvälisestä kilpailukyvystä.”

Kuka?

Pasi Pennanen, automuotoilija (MA) 1997, Royal College of Art
Valmistunut vuonna 1997 Suomen ensimmäiseksi automuotoilijaksi ja suunnitellut autoja esimerkiksi Jaguarille, Zagatolle ja Hondalle sekä muotoillut muun muassa Sisu Defence -puolustusvoimien kulkuneuvoja.
Perustanut vuonna 2004 oman Pennanen Design -muotoilutoimiston, jonka nimissä tekee teollista muotoilua ja konsultointia muun muassa autoteollisuudelle.
Perustanut uuden suomalaisen automerkin Toroidionin joka valmistaa maailman tehokkaimmaksi kutsuttua sähköautoa, Toroidion 1 MW:tä, Raaseporissa.

Teksti: Aurora Airaskorpi
Haastattelu on julkaistu Ornamon lehdessä 1/2016. Lue Pasin koko haastattelu Ornamon sähköisestä lehdestä jäsenpalvelusivuilta.