Palvelumuotoilua asiakkaan ehdoilla

Mikal Hallstrup on muotoilutoimisto Designitin perustajajäsen. Kuva: Designit
Mikal Hallstrup on muotoilutoimisto Designitin perustajajäsen. Kuva: Designit

Ihmisymmärrys, teknologia ja kommunikaatio. Siinä resepti palvelumuotoilutoimisto Designitin menestykseen. Kahdessakymmenessä vuodessa tanskalaisyritys on kasvanut globaaliksi muotoilutoimistoksi, joka työllistää lähes 300 henkeä 14 toimistossa eri puolilla maailmaa. 

Tanskalaisella epämuodollisuudella höystetty Designit on tehnyt avoimuudesta ja yhdessä jakamisesta turvallisen brändin, johon luottavat tunnetut asiakkaat ympäri maailmaa Audista Ikeaan. Yritys on myös työskennellyt julkisen sektorin haasteiden parissa sujuvoittaessaan ihmisten palvelukokemusta.

Palvelumuotoilujargon on kaukana, kun haastattelee Skypen välityksellä yrityksen perustajajäsentä, muotoilija Mikal Hallstrupia. Hän vastaa kuvapuheluun Designitin Kööpenhaminan toimistolta. Jotain Hallstrupista kertoo se, että haastattelu järjestyy lyhyellä varoitusajalla yhdellä sähköpostiviestillä.

Tuotemuotoilusta ja graafisesta suunnittelusta aloittanut kolmen hengen århusilainen yritys työskentelee nykyisin enimmäkseen digitaalisen palvelumuotoilun parissa.

Toimisto on ollut jo pitkään mukana juurruttamassa tieto- ja viestintäteknologiaa osaksi terveydenhuoltoa, perinteisten teollisuusyritysten toimintaa tai vähittäiskauppaa. “Emme ole pitkään aikaan erottaneet palveluita ja tuotteita toisistaan”, Hallstrup selittää.

Esineiden internet muuttaa maailmaa

Teollinen muotoilija tunnustautuu kehitysoptimistiksi. Hallstrup uskoo vahvasti internetin ja teknologian mahdollisuuksiin viime aikoina keskusteluun nousseen Big Data -ilmiön ympärillä.

Muotoilija innostuukin digitaalisen jalanjäljen soveltamista palvelumuotoilussa. Hallstrup on erityisen kiinnostunut ns. esineiden internetistä, joka tulee sitomaan ihmisten elämänpiirit entistäkin tiheämmiksi verkostoiksi verkkoon kytkettyjen esineiden ja laitteiden kautta. Hän näkee mahdollisuuksia terveydenhuollon lisäksi myös ruoan tuotannossa ja säilyvyyden parantamisessa, pakkausteollisuudessa ja energiasektorilla. Näillä aloilla yritys on myös tehnyt tulevaisuutta luotaavia konsultointiprojekteja.

Asiakasta kuunnellen 

Designitin toimintaympäristönä on globalisoitunut maailma. Yrityksen suurimmat kilpailijatkin ovat yhdysvaltalaisia, niin ikään globaaleja toimistoja. Mikä erottaa Designitin muista?

”Me käytämme aivan samoja menetelmiä kuin kilpailijamme”, Hallstrup toteaa  ja arvelee lopulta, että Designitin menestys piilee kyvyssä soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä ja osallistaa asiakkaita.

Toimiston yksi suurimpia vahvuuksia lienee kommunikaatiossa ja kielellisessä herkkyydessä. “Uskomme moniäänisyyteen. Käytämme paljon aikaa siihen, että esimerkiksi japanilaisille asiakkaillemme puhumme ymmärrettävästi, sillä kulttuurissa pätee erilaiset lainalaisuudet”, Hallstrup toteaa. Vertailun vuoksi hän lisää, että amerikkalaiset palvelumuotoilutoimistot käyttävät vaikeammin avautuvia sanoja ja suostuttelevampaa tyyliä.

Avoimuus ja epähierarkisuus on korostetusti esillä esimerkiksi Designitin kotisivuilla. Suunnitteluprosessit ja osallistavat menetelmät on avattu huolella. Monialaisesta henkilökunnasta puhutaan ihmisinä eikä toimitusjohtajia koroteta erikseen jalustalle.

Tulevaisuuden suunnitelmat ovat maltillisia. Toimiston visionäärinä työskentelevä Hallstrup haluaa luotsata Designitia kohti yhtenäisyyttä. “Olemme kasvaneet niin voimakkaasti, että seuraavaksi keskitymme siihen, että toimistomme eri puolilla maailmaa olisi yhtä. Haluamme, että kaikki asiakkaamme voisi saada samanlaisen asiakaskokemuksen kanssamme”, Hallstrup sanoo.

Teksti: Elina Perttula
Kuva: Designit