Tiedote: Muotoilualan toimijat tuotteiden aitouden puolesta – #loveoriginal-kampanja kannustaa kuluttajia vastuullisiin valintoihin jouluostoksilla

love original teksti valkoisella pohjalla

Joulu on monelle muotoiluyritykselle vuoden tärkein myyntisesonki. #loveoriginal-kampanja herättää keskustelua tuotekopioinnista ja muistuttaa, että jouluostoksilla kannattaa tehdä aitoja ja vastuullisia valintoja.

Alkuperäisten tuotteiden kopiointi on merkittävä ongelma kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla. Tuotteiden taustalla on pitkä tuotekehitysprosessi, ja erityisesti pienet yritykset joutuvat ahtaalle taistelussaan kopiointia vastaan. #loveoriginal on muotoiluyritysten kampanja aitojen tuotteiden puolesta. Kampanjan käynnistivät vuonna 2018 LumoKids, Secto Design sekä Finarte, ja mukaan on liittynyt kymmeniä yrityksiä. Muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamo tukee kampanjaa.

Aitojen ja vastuullisten valintojen tekeminen jouluostoksilla on tänä vuonna erityisen tärkeää, kun verkkokauppa käy ennätyksellisen vilkkaana. Tuotteiden kopiointi ei ole ainoastaan eettisesti arveluttavaa, vaan se voi vaarantaa kuluttajan turvallisuuden.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on joulun alla varoittanut vaarallisista sähkölaitteista ja muistuttanut lelujen turvallisuudesta. EU:n ulkopuolisissa verkkokaupoissa tuotteiden materiaalien tai kemikaalien alkuperää ei välttämättä pystytä jäljittämään. Vahinkotilanteissa vastuu voi jäädä tilaajalle.

Muutama helppo keino auttaa tunnistamaan aidon tuotteen väärennöksestä

Ennätysmäärä suomalaisia ostaa tänä vuonna joululahjat verkkokaupoista. Verkkokauppa on kaikin puolin turvallista, kun tarkistaa muutaman seikan.

“Alhaisen hinnan tulisi soittaa hälytyskelloja. Kannattaa vertailla tuotteen hintoja eri verkkokaupoissa, sillä tuoteväärennöksiä myydään yleensä huomattavasti halvemmalla hinnalla. Arvioi myös, näyttääkö verkkokauppa ammattimaiselta ja löytyykö sille kunnolliset yhteystiedot sekä tilausehdot”, neuvoo Ornamon lakimies Jussi Ilvonen.

Sivuston tulisi myös hyödyntää salausta ostosten maksamisen yhteydessä. Terve maalaisjärki vie pitkälle.

“Jos tarjous vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, sitä se myös todennäköisesti on”, toteaa Ilvonen.

Ornamon Design Joulu on aidon designin ostospaikka

Tänä vuonna rakastettu designin suurtapahtuma Ornamon Design Joulu järjestetään verkossa 24.11.–24.12. Tapahtuman näyttämö on Finnish Designers -virtuaalitavaratalo, jonka valikoimassa on 150 korkeatasoista kotimaisen muotoilun verkkokauppaa.

Muotoilun ammattilaiset kiinnittävät erityistä huomiota tuotteidensa materiaalien alkuperään, ja tuntevat hyvin teollisen tuotantoketjun. Monet tuotteet ovat alusta loppuun asti käsin valmistettuja. Laajasta tuotevalikoimasta löytyy koruja ja vaatteita, keramiikkaa ja lasia, valaisimia ja muita kodinesineitä sekä tekstiilejä ja uniikkia taidetta.

Instagramissa voi seurata joulukampanjaa @finnishdesigners Instagram-tilillä sekä hashtageilla #designjoulu20 #ornamondesignjoulu20.

#loveoriginal


Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: 

Miisa Pulkkinen, Ornamon viestintäpäällikkö
puh. +358 40 523 9984
miisa.pulkkinen@ornamo.fi