Käyttäjäkokemus ajaa muotoilua ja teknologiaa yhä lähemmäksi toisiaan

muotoilu&teknologia

Käyttäjäkokemuksen kasvava merkitys kannustaa muotoilijoita ja digitaalisten ratkaisujen kehittäjiä entistä tiiviimpään yhteistyöhön.

”Suuri joukko teknologia-alan yrityksiä työskentelee parhaillaan löytääkseen ratkaisuja käyttäjälähtöisten palveluiden luomiseen. Yritykset eivät menesty ilman onnistunutta käyttökokemusta, jonka luomisessa muotoilijoilla on käyttäjälähtöisen suunnittelun ammattilaisina tärkeä tehtävä”, sanoo Teollisuustaiteen Liitto Ornamon toiminnanjohtaja Salla Heinänen.

”Menestyvissä yrityksissä teknologia- ja muotoiluosaamisen onnistunut yhdistäminen näyttelee entistä keskeisempää roolia.”

Ornamo on koonnut muotoilu- ja teknologia-alojen yhteistyönä syntyneitä innovaatioita Designmuseolle, jossa satavuotiasta Suomea juhlistava näyttely Enter and Encounter – Kutsu huomiseen luo visioita tulevaisuuden muotoilusta. Näyttelyn päätösseminaarissa 11.10. kuullaan puheenvuoroja nousevilta aloilta: keinoäly, ruoantuotanto, vesiteknologia, liikenne ja hyvinvointi.

Muotoilu ❤ Teknologia -seminaarissa pääsee ääneen esimerkiksi palvelumuotoilotoimisto Hellon, jonka työssä palvelumuotoilua kehitetään keinoälyn avulla. Työstä tulevat kertomaan Hellonin Niko Reunanen ja Ornamo-palkinnon 2017 voittaja Mikko Koivisto.

Korumuotoilun ja teknologian yhdistämisestä valottaa ŌURA Ring, jossa älysormus-Ōura mittaa ja analysoi käyttäjänsä palautumista, unen laatua ja päivittäistä aktiivisuutta.

Oman tarinansa kertoo myös Showerloop, joka suodattaa suihkuvedestä juomavettä. Showerloop on suihku, joka kerää, puhdistaa ja käyttää uudelleen vettä reaaliaikaisesti. Tämä merkitsee 90% vähemmän vettä ja 70 –90% vähemmän energiaa 10 minuutin pituisen suihkun aikana.

Lisätietoa ohjelmasta: www.ornamo.fi/muotoilu&teknologia

Muotoiluala näkee digitaalisuuden mahdollisuutena

Muotoiluala elää parhaillaan suurta murroskautta. Muotoilun käyttö laajenee yhä uusille toimialueille, kuten palveluiden, työprosessien ja yritysten liiketoiminnan muotoiluun. Muotoilun käyttö digitaalisessa toimintaympäristössä kasvaa kovaa vauhtia.

Samaan aikaan digitaalisuus muuttaa muotoilualan työtä ja alan ansaintamalleja. Ornamon vuoden 2017 toimialatutkimuksesta selviää, että muutos nähdään muotoilualan sisällä myönteisessä valossa. Suuri enemmistö vastaajista oli sitä mieltä, että digitaalisuus on suuri mahdollisuus muotoilun liiketoiminnalle. Yli 60 arvioi, että digitaalisuus tulee muuttamaan muotoilualan yrittäjyyttä huomattavasti.

Ornamon aiempaa laajempi toimialatutkimus kertoo myönteisen vireen jatkumisesta muotoilualalla. Tutkimuksen tulokset julkaistaan marraskuussa.

Muotoilu Teknologia Designmuseolla ke 11.10. klo 14 – 18. Tilaisuus jatkuu coctailtarjoilun merkeissä klo 19.30 saakka. Toimittajat ovat tervetulleita tilaisuuteen, ilmoittautumisen viestinnän asiantuntija Jenna Heinolle, jenna.heino@ornamo.fi; 044 7676 303.

Cocktail-tilaisuuden aikana tuottaja Kaisa Logren kertoo Enter and Encounter -näyttelystä, ja osallistujilla on mahdollisuus tutustua näyttelyyn. Enter and Encounter – Kutsu huomiseen on Designmuseon ja Teollisuustaiteen Liitto Ornamon yhteisnäyttely, joka päättyy 22.10.2017.

Kuvia medialle: https://www.ornamo.fi/kuva-kategoriat/muotoilu-3-teknologia/

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Viestintäpäällikkö Johanna Lassy-Mäntyvaara
johanna.lassy@ornamo.fi

Teollisuustaiteen Liitto Ornamo on vuonna 1911 perustettu muotoilualan asiantuntijajärjestö, johon kuuluu noin 2 500 jäsentä. Ornamo kehittää muotoilijan ammattia ja vaikuttaa muotoilun asemaan yhteiskunnassa.