Pro Finlandia -mitaleja ja Suomen Valkoisen Ruusun kunniamerkkejä Ornamon jäsenille

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö myönsi itsenäisyyspäivänä kunniamerkkejä isänmaan palveluksessa ansioituneille Suomen kansalaisille tunnustukseksi huomattavista siviili- ja sotilasansioista.

Ornamon jäsenistä Pro Finlandia -mitalin saivat Suomen juhlavuonna keraamikko Karin Widnäs ja muotoilija Markku Piri. Suomen Leijonan ritarikunnan Pro Finlandia -mitali on korkein taiteilijoille ja kulttuurivaikuttajille tarkoitettu kunniamerkki.

Karin Widnäs on tehnyt uraauurtavaa työtä suomalaisen keramiikkataiteen edistämiseksi ja säilyttämiseksi sekä koko taideteollisen alan taiteen hyväksi. Widnäs tunnetaan monipuolisena ja tuotteliaana keraamikkona. Esteettisten ja oivaltavien kattaus- ja pienesineiden lisäksi hänen tuotantonsa pääpaino on parin viimeisen vuosikymmenen ajan ollut arkkitehtonisten keramiikkaelementtien suunnittelussa.

Widnäs on työskennellyt Fiskarsissa vuodesta 1995. Vuonna 2005 hän rakennutti alueelle Studio Widnäsin, josta on tullut merkittävä keramiikkataiteen vierailukohde.

Markku Piri on suunnitellut töitä useille kotimaisille sekä kansainvälisille brändeille. Pirin monipuolinen tuotanto ulottuu tekstiileistä, lasista ja keramiikasta keittiökalusteisiin ja koruihin. Vuonna 2017 Pirillä on Suomen juhlavuoden ohjelmistoon sisältyvä näyttelykiertue Italiassa kolmessa eri museossa.

Valkoisen Ruusun Ansioristi myönnettiin keraamikko Erna Aaltoselle ja sisustusarkkitehti SIO Vertti Kivelle. Suomen Valkoisen Ruusun ritarimerkki myönnettiin teolliselle muotoilijalle Tapani Hyvöselle.

Erna Aaltonen toimii keramiikan alalla aktiivisesti ja on vienyt omaa alaansa eteenpäin. Aaltonen tunnetaan teknisesti erityislaatuisista, käsin rakennetuista pyöreistä ruukuista. Pelkistetyn muodon vastakohtana on rikas pinnan käsittely. Vuonna 2001 Aaltonen kehitti oman engobe-tekniikan, jossa kerroksellinen saviliete yhdessä lasitteen kanssa muodostaa pintastruktuurin.

Sisustusarkkitehti Vertti Kiven luotsaama dSign Vertti Kivi & Co on merkittävien kotimaisten ja ulkomaisten sisustusprojektien myötä kasvanut yhdeksi Suomen suurimmista sisustusarkkitehtuuritoimistoista. Merkittävänä ansionaan Vertti Kivi on kehittänyt Space Alive -konseptin, jonka avulla julkisista tiloista voidaan valojen ja muuntuvuuden avulla luoda monikäyttöisiä, mielenkiintoisia tiloja.

Tapani Hyvönen on tehnyt merkittävän uran teollisena muotoilijana, etenkin suomalaiselle elektroniikkateollisuudelle. Hän on ollut suomalaisen muotoilun puolestapuhuja Suomessa ja kansainvälisesti, viime aikoina etenkin Aasiassa, jossa hän on toiminut Shanghai International College of Fashion and Innovationin (SCF), vierailevana professorina. Hyvönen on toiminut Ornamon puheenjohtajana ja kansainvälisen muotoiluorganisaation Icsidin hallituksessa (nykyinen World Design Organization).