Ornamon Teosmyynti vastaa taiteen ostamisen haasteisiin

Ornamon vuosittainen Teosmyynti kokoaa maaliskuussa Helsingin Kaapelitehtaan Puristamoon laajan kattauksen suomalaista taideteollista taidetta: pienoisveistoksia, koruja, keramiikka-, metalli-, lasi- ja tekstiilitaidetta sekä uniikkeja esineitä. Näyttelyn suojelijana toimii kamarineuvos Kari-Paavo Kokki.

Teosmyynnissä ostaminen on tehty helpoksi: noin sadan taiteilijan teokset on kerätty yhden katon alle, ja take away -näyttelystä teoksen saa heti mukaansa. Lisäksi taiteilijoiden töitä voi ostaa Finnishdesigners.fi -sivuston verkkokaupoista. Ornamo uudisti viime vuonna Finnishdesigners.fi-hakupalvelun, joka kokoaa taiteen ja muotoilun ammattilaiset yhteiselle alustalle. Palvelu kerää yhteen taiteilijoiden omat verkkokaupat, joiden löydettävyys on Ornamon kuluttajakyselyiden mukaan haasteellista.

Finnishdesigners-palvelu ja Teosmyynti ovat mukana uudistamassa taideteollisen taiteen ja piensarjatuotannon myyntiä. Ornamon selvitysten mukaan kiinnostus kotimaista designia kohtaan on hyvässä kasvussa, mutta saatavuudessa on paljon kehitettävää. Ornamon tekemän taiteen markkinatutkimuksen mukaan jopa 90 prosenttia suomalaisista on kiinnostunut taiteen ja taidekäsityön ostamisesta. Lähes 30 prosenttia kuitenkin kertoi, ettei löydä tuotteita.

”Ostoa harkitsevilla asiakkailla on kynnys asioida gallerioissa. Sen sijaan Teosmyynnin kaltaiset tapahtumat koetaan helpommin lähestyttäviksi ”, kertoo projektipäällikkö Petra Ilonen.

”Lisäksi tarvitaan verkkoliiketoimintaa, jonka mahdollisuuksia taiteen ja muotoilun ostamisessa ei vielä ole Suomessa kunnolla hyödynnetty.”

Ornamon viime vuonna toteuttaman muotoilualan suhdannekatsauksen mukaan vain noin kolmannes muotoilualan yrityksistä hyödyntää verkkokauppaa ja käyttää digitaalisia kanavia palvelujensa jakelussa.

Inspiraatiota Suomen juhlavuodesta

Teosmyyntinäyttelyn teemana on Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi satavuotias Suomi, jota taiteilijat käsittelevät eri tavoin.  Teema näkyy näyttelyssä niin sinivalkoisuutena, suomalaisesta luonnosta kumpuavana inspiraationa kuin laajempana pohdintana Suomesta ja suomalaisista.

Leena Kouhian Sata seinäruusua -niminen teos koostuu sadasta erillisestä, keraamisesta kappaleesta, jotka symboloivat Suomen itsenäisiä vuosia. ”Keraamiset kuutiot on valmistettu käsin muotoilemalla, joten niiden koot, muodot ja värit vaihtelevat. Kuutiot symboloivat monimuotoisuudellaan suomalaisia, olemmehan kaikki erilaisia”, Kouhia kuvaa.

Jakke Haapanen puolestaan pohtii teoksissaan, miten Suomen ja maapallon käy seuraavan vuosisadan aikana. ”Tauluni Arctic home ja Hyvästi jää kuvaavat huoltani Itämeren sekä laajemmin koko ilmaston tilasta”.

Ornamon Teosmyynti on osa valtakunnallista Suomi 100 -ohjelmaa vuonna 2017. Lue lisää tarinoita taiteilijoiden inspiraatiosta Suomen juhlavuonna.

Ornamon Teosmyynti 11.–19.3.2017
Kaapelitehtaan Puristamo, Tallberginkatu 1 C, Helsinki. Avoinna arkisin klo 12–18, la–su klo 11–17

Lisätietoa: Projektipäällikkö Petra Ilonen p. 046 878 2572, petra.ilonen@ornamo.fi

Kuva- ja haastattelupyynnöt
Viestintäkoordinaattori Saara Argillander p. +046 909 2610, saara.argillander@ornamo.fi
Kuvat medialle: www.ornamo.fi/kuvapankki – Ornamon Teosmyynti 2017

Lisätietoja:
www.ornamo.fi/fi/teosmyyntinayttely

www.finnishdesigners.fi/tapahtuma

#teosmyynti17

Ornamo on mukana viettämässä Suomen itsenäisyyden juhlavuotta, jonka teemana on Yhdessä. Vuoden 2017 ohjelmamme juhlistaa Suomea, joka on avoin ja kansainvälinen, ammentaa perinteistä, arvostaa historiaa ja katsoo tulevaan. Ornamon Suomi 100 -vuoden päätapahtuma on yhdessä Designmuseon kanssa järjestettävä juhlanäyttely Enter and Encounter, katsaus suomalaisen muotoilun statukseen nyt.

ornamo.fi/suomi100