Teollisuustaiteen Liitto Ornamon tunnustukset Suomen juhlavuonna Lapuan Kankureille sekä keraamikko Kirsi Kivivirralle ja dekaani Anna Valtoselle

Teollisuustaiteen Liitto Ornamon hallitus on valinnut Suomi100-juhlavuoden kunniaksi jaettavien Ornamo-pallon ja Ornamon kultaisten ansiomerkkien saajat sekä joukon uusia kunniajäseniä.

Ornamo-palloa jaetaan yritykselle tunnustuksena esimerkillisestä taideteollisesta toiminnasta. Ornamon kultaisia kunniamerkkejä myönnetään tunnustuksena kotimaassa tai ulkomailla taideteollisuuden alalla suoritetusta arvokkaasta työstä.

Ornamo on jakanut yrityksille myönnettävää Ornamo-palloa, pienoisveistosta, sekä jäsenille myönnettäviä ansiomerkkejä vuodesta 1961.

Ornamo-pallon saa Lapuan Kankurit, joka on tehnyt pitkänteistä työtä jatkuvasti uudistuvalla suomalaisella tekstiilialalla. Yritys on hyödyntänyt suomalaista suunnitteluosaamista menestyksekkääksi. Uusimmilla investoinneilla omaan tehtaaseen ja kansainvälisen myynnin kasvulla Lapuan kankurit luo innostavaa esimerkkiä hiipuvaan kotimaiseen kutomateollisuuteen.

Ornamon kultainen ansiomerkki on myönnetty keraamikko Kirsi Kivivirralle ja dekaani Anna Valtoselle.

Kirsi Kivivirta (s.1959) on oman ansiokkaan taiteellisen toimintansa lisäksi edistänyt taideteollista alaa mm. Ornamon taidejaoston puheenjohtajana ja lukuisten kotimaisten ja kansainvälisten taidehankkeiden sekä O-gallerian johtoryhmissä. Kivivirta tuo positiivista energiaa alalle ja jakaa omaa osaamistaan laadukkaan taidekäsityön ja taiteen esiin nostamiseksi.

Anna Valtonen (s.1974) on taiteen tohtori, joka on vaikuttanut merkittävästi muotoilualan yliopistokoulutukseen ensin Ruotsissa Uumajan yliopiston muotoilukorkeakoulun rehtorina vuosina 2009 – 2014 sekä vuodesta 2013 alkaen Suomessa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaanina. Valtonen on työskennellyt pitkäjänteisesti nostaakseen luovan osaamisen kokonaisvaltaisesti osaksi Aallon strategiaa, tutkimusta ja opetusta. Valtonen on mukana myös useiden yritysten hallituksissa ja vie tässä roolissa muotoiluymmärrystä yritysten johtoon.

Ornamolle kuusi uutta kunniajäsentä

Teollisuustaiteen Liitto Ornamon hallitus kutsuu Ornamon kunniajäseniksi henkilöitä, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti liiton tarkoitusperien edistämiseksi.

Suomen juhlavuonna 106-vuotias Ornamo kutsuu kunniajäsenikseen seuraavat alan vaikuttajat:

Raimo Nikkanen (s.1946) on teollisen muotoilun ansioitunut tekijä, kehittäjä ja opettaja.
Nikkanen on ollut myötävaikuttamassa teollisen muotoilun koulutuksen kehittämiseen Aalto-yliopiston professorina ja apulaisprofessorina toimiessaan. Hän on myös toiminut useissa kansainvälisissä verkostoissa alan koulutuksen kehittämiseksi. Ornamon puheenjohtajana Raimo Nikkanen toimi vuosina 1997 – 2000.

Anu Pentik (s.1942) on vuonna 1971 perustetun maailman pohjoisimman keramiikkatehtaan Pentik Oy:n perustaja ja taiteellinen johtaja. 75 vuotta täyttänyt keramiikkataiteilija työskentelee yhä päivittäin keramiikkatehtaalla Posiolla.  Ennakkoluuloton asenne, kädentaitojen kunnioittaminen ja taiteellinen lahjakkuus ovat Anu Pentikin valttikortteja.

Jukka Savolainen (s.1976) on Designmuseon johtajana tehnyt pitkään aktiivista yhteistyötä Ornamon kanssa. Viimeaikaiset yhteistyön hedelmät, Enter and Enconter -näyttely oheisohjelmineen sekä Muotoilukasvatus kouluihin –hanke, ovat tänä vuonna herättäneet hienoa yhteiskunnallista keskustelua myös muotoilukentän ulkopuolella.

Lena Strömberg (s.1943) on Sisustusarkkitehdit SIOn ja Teollisuustaiteen Liitto Ornamon pitkäaikainen pääsihteeri. Hän on ollut vahvasti mukana myötävaikuttamassa alan kehittämiseen ja luomassa Ornamon toimintamallia. Strömbergin aikana Ornamossa siirryttiin vapaaehtoistyö- ja sihteerimallista kohti tuottavampaa hanke- ja asiantuntijaorganisaatiota.

Ulla-Maija Vikman (s.1943) on oman ansiokkaan taiteellisen toimintansa lisäksi edistänyt muotoilun ja taideteollisen taiteen alaa aktiivisella ja positiivisella järjestötoiminnalla Ornamossa ja sen jäsenjärjestössä Tekstiilitaiteilijat TEXO:ssa. Hänen peräänantamattomalla työllään on ollut tärkeä, kentän raja-aitoja rikkova rooli erityisesti Ornamon senioritalohankkeen edistämisessä.

Risto Väätänen (s.1945) on teollisen muotoilun edelläkävijä, jonka ansiosta raskas teollisuus on alkanut oivaltaa muotoilun taloudellista merkitystä. Väätänen on suunnitellut mm. OptiConcept M -paperinvalmistuskonseptin Valmetille. Väätänen on suurelle yleisölle tuntematon suunnittelija, jonka teollisuus on muotoiluala tuntevat hänen kansainvälisistä ansioistaan ja nerokkaista ratkaisuistaan.

Lisätietoa Ornamon tunnustuksista ja niiden saajista:
www.ornamo.fi/tunnustukset