Tiedote: Muotoilualan harjoittelupalkkasuositukset tukevat ammattimaista työtä

Muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamo ry on julkaissut korkeakouluharjoittelijoiden ja työnantajien käyttöön muotoilualan vähimmäispalkkasuositukset, joiden tarkoituksena on toimia ohjenuorana harjoittelun tai kesätyön palkkausta mietittäessä.

Harjoittelu on monelle opiskelijalle tärkeä ensiaskel uralla ja tilaisuus soveltaa koulussa opittuja taitoja työelämässä. Työnantajille harjoittelijat puolestaan tuovat uutta tietoa ja osaamista muotoilun oppilaitoksista.

’’Kohtuullinen korvaus työnantajalle tehdystä tuottavasta työstä rakentaa positiivista kuvaa toimialasta, antaa arvoa nuorten muotoilijoiden työlle ja tukee myös tulevaisuuden palkkakehitystä’’, Ornamon juristi Iiris Adenius sanoo.

Vaikka harjoittelussa odotuksena on työnantajalta saatu tuki ja ohjaus, lähtökohtana on, että opiskelija tekee tuottavaa työtä yrityksessä muiden työntekijöiden tavoin.

Korkeakouluharjoittelijan palkkasuositukset ovat laadittu alan yleisen palkkatason pohjalta, jota selvitetään vuosittain Ornamon työmarkkinakyselyssä. Niissä huomioidaan opintojen edistyminen sekä opiskelijan aiempi kokemus alan työtehtävistä. Suositukset eivät ota kantaa alakohtaisiin palkkaeroihin muotoilukentän sisällä, opiskelijan asuinpaikkaan tai siihen, onko kyseessä ammattikorkeakoulu- vai yliopisto-opiskelija.

Palkkasuositukset eivät ole sitovia, ja varsinainen palkka on aina opiskelijan ja työnantajan välillä päätettävä asia. Palkkaukseen voidaan käyttää myös jonkin muun järjestön suosituksia tai työnantajalla käytössä olevaa työehtosopimusta.

’’Ornamo ei suosittele ilmaisen työharjoittelun tekemistä, ellei harjoittelu ole puhtaasti työhön tutustumista ilman mitään tulosodotuksia tai työvelvoitteita’’, Adenius sanoo.

Tutustu harjoittelupalkkasuosituksiin ja niiden soveltamiseen täällä.

Tervetuloa seuraamaan Instaliveä 8.2.  klo 15.30-16

Mistä hyvä työharjoittelu syntyy? Aiheesta keskustelevat opiskelija Anni Koivisto (LAB Muotoiluinstituutti) ja muotoilija Milka Tulinen (Kakadu)

Seuraa keskustelua Instagramissa @ornamory  8.2. klo 15.30-16

Lisätiedot: