12 vinkkiä nuorelle yrittäjälle
Nuoren yrittäjän menestyminen ei ole pelkkää sattumaa. Helsinkiläisiä pienyrittäjiä edustavan Design Districtin toiminnanjohtaja Minna Särelä jakaa neuvonsa nuorille yrittäjille.
1. Tee liikeideastasi trendianalyysia, testaa onko ideallesi kysyntää mediaa seuraamalla. Toistuvatko ideasi teemasanat ajankohtaisessa keskustelussa? Esim. Palonin teema, aitous ja hitaus uutena luksuksena testattiin näin.
2. Tuote ei enää yksin riitä, se tarvitsee taakseen tarinan. Rakkaudella tehdyllä tuotteilla on luonnostaan aito, hyvä tarina. Valottaisitko tuotteesi tarinaa asiakkaille esim. pitämällä blogia tuotteiden valmistusvaiheista?
3. Ekologisten-/käsityötuotteiden on oltava markkinoinniltaan aivan yhtä houkuttelevia kuin muidenkin tuotteiden. Niiden tekijöiden on myös oltava yhtä ammattimaisia kuin kilpailijoiden, suurtenkin yritysten.
4. Asiakasnäkökulma on tuotteessa kultaa. Keräisitkö suorasanaisen asiakaspaneelin osallistumaan tuotekehittelyyn esim. malliston protovaiheessa?
5. Jos oma tuotevalikoimasi on pieni olisiko hyvä idea kehittää kiinnostava ja yhtenäinen tuotevalikoima muutamien kollegojen kanssa?
Kyseenalaista kilpailuasetelma ja luota yhteistyön voimaan!
6. Ostokokemus on osa tuotteesi tarinankerrontaa! Mielikuva esimerkiksi houkuttelevasta tai epäsiististä myyjäispöydästä tai passiivisesta asiakaspalvelijasta tarttuu tuotteeseen.
7. Muista, että todellinen laaja yleisö ei aina ole paikan päällä ja siksi media ja sosiaalinen media ovat niin tärkeitä. Vaikka tapahtumaasi ei tulisi kuin sata ihmistä voit tavoittaa tuhansia potentiaalisia asiakkaita verkossa kertomalla tapahtumasta! Siksi jos satsaa vain yhteen asiaan kannattaa satsata hyviin valokuviin.
8. Määritä itsellesi: Mikä on tavoitteeni? Onko tavoitteelleni kysyntää?
Mikä on tavoitteelleni tärkein kohderyhmäni ja miten sen tavoitan?
9. Moni tuotesuunnittelija oivaltaa, että jälleenmyyjät ovat se tärkein kohderyhmä. Jos näin on, kannattaa heidän kontaktointiinsa suhtautua vakavuudella. Hyvä tapa on lähettää ensin lookbook tai portfolio ja soittaa perään. Pilaat mahdollisuutesi ottamalla yhteyttä valmistautumatta, se osoittaa epäammattimaisuutta
10. Mitkä mediat ovat kohderyhmäsi mielipidevaikuttajia? Näy niissä! Henkilökohtaiset kontaktit toimittajiin ja bloggareihin ovat todella tärkeitä. Ota heistä yhteyttä vain niihin pariin joiden kanssa haluat tehdä yhteistyötä.
11. Sosiaalisen median kautta voit olla vuorovaikutteisessa suhteessa potentiaalisiin asiakkaisiin. Visuaalisella alalla kuvat ovat tärkeitä, joten Facebook, Pinterest ja Instagram toimivat parhaiten. Omaa FB-sivua tai tapahtumaa kannattaa markkinoida maksullisestikin, se on yksi kustannustehokkaimmista markkinointitavoista.
12. Alussa yrittäjä on aina yksin, ainoa joka todella uskoo omaan ideaan. Yrittäminen on ihmisten vakuuttamista yksi kerrallaan. Itse ei voi osata kaikkea, joten on hyvä idea ulkoistaa mahdollisimman paljon ja keskittyä itse ydintoimintaan. Yhteistyö oman alan ja oman maan ulkopuolisten toimijoiden kanssa on myös todella tärkeää.
Vinkit antoi Paloni-liikkeen perustaja ja Design District Helsingin toiminnajohtaja Minna Särelä.