Osallistavan kehittämisen puolesta

Agile Work tiimi
Sisustusarkkitehti Antti Pitkäsen työssä inhimillinen, digitaalisuus ja muotoilun luova soveltaminen eri aloille yhdistyvät sulassa sovussa. Omalla alallaan Pitkänen vauhdittaa ennakkoluulottomasti työelämän muutosta, ja on tehnyt siitä kannattavan bisneksen Agile Work Oy:ssa. Kuva: George Atanassov

Antti Pitkänen on utelias muotoilujohtaja, joka on kasvattanut työympäristöjen muotoilusta merkittävän bisneksen. Hän iloitsee muotoilun tunnistamisesta yritysten johtoryhmissä. 

Jo 20 vuotta muotoilijana ja yrittäjänä toiminut Antti Pitkänen on tulevaisuuden työympäristöihin erikoistuneen Agile Workin kokemusjohtaja ja toinen perustaja, jonka tehtävä yrityksessä on kehittää Agile Workin tuotteita, palvelutarjontaa sekä ohjata yrityksen strategiaa ja kulttuuria. Asiakashankkeissa hän osallistuu aktiivisesti kokonaisvaltaisen työntekijä- työympäristö- ja asiakaskokemuksen kehittämiseen tukeakseen yrityksiä kasvuun. 

Pitkänen on yhdessä yhtiökumppaninsa Esa Santamäen kanssa kasvattanut työympäristöjen muotoilusta miljoonabisneksen. Vuonna 2021 Agile Workin liikevaihto oli 1,2 miljoona euroa, ja kasvunäkymät ovat lupaavat: yritys on saavuttanut yli 40 prosenttia kasvua juuri päättyneellä tilikaudella. Pandemia on kiihdyttänyt muutosvoimaa työympäristöissä. Pitkäsen mukaan aika on otollinen muotoilulle juuri nyt, kun työn tekemisen tavat, kulttuuri, teknologiat, ohjelmistot, toimitilat että kiinteistöt ovat tarkastelun alla. “Jatkuvassa muutoksessa muotoilu luo edellytykset menestykselle”, Pitkänen ajattelee.

Agile Work
Nokia Executive Center. Sisätilaympäristö toteutettiin kansainvälisenä yhteistyöprojektina. Kuva: George Atanassov

Hän iloitsee, kuinka muotoilun merkitys ja arvo on alettu tunnistaa yrityksissä johtoporrasta myöten. “Monissa isoissa ja pienemmissä yrityksissä ovat alkaneet yleistyä uudet nimikkeet kuten Muotoilujohtaja (CDO) tai Kokemusjohtaja (CXO). Tämä on selkeä viesti siitä, että yrityksen johtoryhmässä on tunnistettu tarve johtaa ja kehittää yrityksen tuottamaa kokemusta ja mielikuvaa läpi kaikkien toimintojen. Käyttäjälähtöisellä muotoilu ajattelulla on huomattu olevan laajempi vaikutus yritysten menestykseen”, Pitkänen sanoo. 

 “Näillä yrityksillä on usein myös pitkälle kehittynyt oma muotoiluosaaminen, tiimit, sekä kyky ostaa muotoilupalveluita ulkoisilta toimijoilta. Muotoilu ei ole prosessin loppupäässä tapahtuva siloittelu, vaan alusta asti hyödynnettävä yhteentuova voima. Se mahdollistaa laajemman yhteiskunnallisen muutoksen.”

“Aika on otollinen muotoilulle juuri nyt.”

Suomalaisessa käyttäjälähtöisessä ja osallistavassa muotoiluosaamisessa hän näkee paljon potentiaalia eri toimialojen kasvun vauhdittamisessa. “Haluan tuoda ylpeyden ja kokeilevan kehittämisen suomalaiseen tekemiseen. Meillä on yhteiskuntana ja työn tekemisen kulttuurina paljon jaettavaa, mutta emme ole vielä oppineet paketoimaan sitä oikein. Haluaisin tuotteistaa suomalaisen työympäristöosaamisen samaan tapaan kuten myytin Suomesta maailman onnellisimpana kansana, tai maailman parhaana tunnetun koulutusjärjestelmämme”, Pitkänen sanoo. 

Airbus. Toimistolle paluussa yritykset panostavat tukemaan kohtaamisia. Houkuttelevien yhteisöllisten kahviloiden merkitys on kasvanut. Kuva: George Atanassov

Pitkänen yllättää myös uudella aluevaltauksellaan myönteisen alkoholikulttuurin kehittäjänä. “Mietimme espanjalaisen ystäväni kanssa, miten voisimme tuoda suomeen espanjalaisen välittömän yhdessä olon ja vermutin nauttimisen kulttuurin, jota kovasti kaipasimme pandemian aikana. Päädyimme kehittämään Suomen ensimmäisen Vermutti-brändin. Se yhdistää perinteiset tuotantomenetelmät ja inspiroituu parhaista suomalaisista luonnon raaka-aineista ja mauista.”  

Juryn perustelut

Juryn perustelut Antti Pitkänen sai Muotoilun suunnannäyttäjä -palkinnon näkemyksellisestä työstään muotoilujohtajana ja inhimillisestä otteestaan muotoilun soveltamisesta. Juryn mukaan Pitkänen on todellinen suunnannäyttäjä omalla alallaan työympäristöjen kehittäjänä aikana, jossa työn suuri murros on yhteiskunnassamme ajankohtaista.

Antti Pitkänen

  • Perustanut vuonna 2015 Agile Workin, sitä ennen Seos Designin perustaja ja toimitusjohtaja
  • Agile Workin asiakkaina kiinteistöalan toimijoiden lisäksi erityisesti teknologia-alan yrityksiä, mm. Vaisala, Airbus, Nokia, GE Healthcare, Bluefors
  • Teollinen muotoilija ja Aalto-yliopiston IDBM-ohjelman alumni
  • Toimitilajohtamisen yhdistys IFMA Finland ry:n hallituksen jäsen
  • Aalto-yliopiston Design ROI Mitattavaa muotoilua -tutkimusprojektin johtaja
  • Perustanut vastuullisen ja korkeatasoisen vermutista nauttimisen kulttuurin edistämiseen keskittyvän The Vermutti Company:n vuonna 2021

Hyvinvointi on osa työn tekemisen kulttuuria

Hybridityön hyvinvointi koostuu laajasta valikoimasta pieniä tekoja. Hyvinvointiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota nyt, sillä hybridityö haastaa työn tekemisen kulttuuria myös muotoilualalla. Minkälaisia ratkaisuja työtyytyväisyyden…

Jokaisen menestyvän organisaation takana on muotoilu

Muotoilu auttaa organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa, oli kyse sitten yrityksen kannattavuudesta tai asiakaslähtöisestä viranomaistoiminnasta. Ornamon syksyn ensimmäinen Dialogi-keskustelu keskittyy organisaatioiden muotoilukypsyyteen. Kysyimme maistiaisina tulevasta keskustelusta…