Miksi yrityksen kannattaa ostaa taidetta? – viisi hyvää syytä

Kuvassa yksityiskohta Sophie Schubakoffin teoksesta The Pursuit of good fortune, joka on esillä Ornamon Teosmyynnissä 2018.
Kuvassa yksityiskohta Sophie Schubakoffin teoksesta The Pursuit of good fortune, joka on esillä Ornamon Teosmyynnissä 2018.

Ornamon taiteen markkinatutkimuksen mukaan suomalaisyritykset arvostavat taidetta sekä omissa tiloissaan että liikelahjoina. Taiteeseen suhtaudutaan yritysmaailmassa positiivisesti ja syytäkin on! Taide välittää yrityksestä erittäin positiivisia viestejä, se edistää työhyvinvointia ja toimii myös sijoituksena.

Vastaajien mielestä taidetta voisi näkyä yrityksissä nykyistä enemmän. Yhtenä yritystoimijoiden ongelmana taiteen ostamisessa on kuitenkin saatavuus, sillä yritysten on vaikea löytää taiteen tekijöitä ja tarjoajia. Juuri Ornamon Teosmyynti vastaa taiteen ostamisen haasteisiin, sillä ostaminen on tehty helpoksi: yli sadan taiteilijan teokset on kerätty yhden katon alle, ja ostamansa teoksen saa heti mukaansa.

Ornamo kokosi viisi hyvää syytä sille, miksi yritysten kannattaa lähteä taidekaupoille!

1. Taide rakentaa yrityskuvaa

Taiteen ja taidekäsityön mielikuva on vahva ja houkutteleva – taide välittää yrityksestä erittäin positiivisia viestejä. Taiteen avulla yritys voi vaikkapa viestiä asiakkaille ja yhteistyökumppaneille, että yritys on tiedostava ja panostaa henkilöstöönsä. Ostamalla taidetta, joka sopii yrityksen brändiin ja kulttuuriin, yritykset voivat tehokkaasti vahvistaa haluamiaan mielikuvia.

2. Taide luo viihtyvyyttä

Taide voi olla yritykselle sekä erottautumiskeino että tehdä ympäristöstä entistä mielenkiintoisemman ja virikkeellisemmän. Taiteen ja kulttuurin on tutkittu muun muassa lisäävän yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sosiaalista kanssakäymistä ihmisten välillä sekä edistävän työhyvinvointia. Taide voi olla mukana koko rakennuksen arkkitehtuurissa, osana sisustusta tai perinteisesti maalauksena tai veistoksena.

3. Taide on sijoituskohde

Taiteella on myös taloudellista sijoitusarvoa, ja taide voikin olla yksi yrityksen omaisuusmuoto. Laadukas taide kasvattaa arvoaan ajan kuluessa.

4. Taiteilijan tukeminen viestii vastuullisuudesta

Vastikkeeton taiteen ja taiteilijoiden tukeminen voi olla osa yrityksen sosiaalisen vastuun ohjelmaa. Taiteilijan tai taidekäsityöläisen tukeminen on yritysvastuullista toimintaa ja siten hyvä viesti yritykseltä.

5. Taide on oiva yrityslahja

Myös taide-esine yrityslahjana välittää hyvän kuvan lahjoittavasta organisaatiosta. Ornamon Taiteen markkinatutkimuksen mukaan yrityksissä koetaan, että ulkomainen vastaanottaja arvostaa suomalaisteosta. Toinen tärkeä viesti kotimaisuuden ohella on taideteosten ainutlaatuisuus. Taidekäsityöesine on valtaosan vastaajista mielestä haluttu ja yrityksen brändiin sopiva yrityslahja.

Lähde: Ornamon taiteen markkinatutkimus 2014

Ornamon Teosmyynti 2020 Helsingin Kaapelitehtaan Puristamossa (Tallberginkatu 1 C) 7.–15.3.2020. 
Avoinna arkisin klo 12–18, la–su klo 11–17. Vapaa pääsy.