Sopiva taide tyydyttää tarpeen
Ornamon Teosmyynnin ja Design Joulun asiakkaiden mukaan ornamolaisten tuotteet ja taide erottuvat laadulla ja hyvien ideoidensa ansiosta. Wikipediassa laadun määritelmä alkaa näin: ”Laatu tarkoittaa kaikkia niitä hyödykkeen (tuotteen tai palvelun) ominaisuuksia, joilla on merkitystä asiakkaan tarpeen tyydyttämisessä. Fyysisen tuotteen laatu tarkoittaa sen kykyä suoriutua sille tarkoitetuista tehtävistä koko oletetun käyttöikänsä ajan”.
Taiteen käyttöikä voi olla todella pitkä. Taiteen ostopäätös sen sijaan syntyy usein hetken mielijohteesta, täysin tunteen vallassa. Taiteenkin täytyy tyydyttää. Sen pitää sopia asiakkaan ostohetken mielenlaatuun ja makuun. Vaikka taiteilijat eivät teosta suunnitellessaan tai valmistaessaan välttämättä ajattele kenelle tai mihin teos päätyy, siitä tulee oleellinen osa ostajan sisustusta tai julkisen tilan arkkitehtuuria. Teos on myös ostajan sijoitus, jonka halutaan säilyvän ja kohottavan arvoaan.
Ornamon Teosmyynnin avajaisissa eräs nainen osti Teemu Järven karhua esittävän taidegrafiikan. Hän kertoi, että oli aiemmin voittanut taidearpajaisista ”madonnamaalauksen”, josta kukaan perheenjäsen ei sitten kotona oikein tykännyt. Teemun karhu sen sijaan herätti välittömästi positiiviset, voimakkaat tunteet pintaan. Se oli naisen voimaeläin.
Miksi joku myy ja toinen ei myy mitään? Tätä ihmetellään joka vuosi niin Teosmyynnissä kuin Design Joulussakin. Johtuisiko se edellä mainituista asioista? Ei ole tapahtunut kohtaamista asiakkaan ja hänelle sopivan taiteen tai tuotteen välillä.
Itse kohtasin – ostin Teosmyynnistä Riitu Uosukaisen Tonmannin, pikkuruiseen savimieheen, jotka ovat isompikokoisina olleet jo muutaman vuoden Teosmyynnin hittiteoksia. Hitit vaihtelevat, eikä hittejä voi ennustaa. Minuun vetosi savityypin sympaattisuus ja sen niskassa roikkuva todella hyvä ripustushaka, jolla sain sen ripustettua suoraan paketista hirsiseinässäni olevaan naulaan. Taiteen käytettävyys. Muotoiluajattelu on ornamolaisten etu myös taiteen kentällä. Ornamolaisia taiteilijoita yhdistää myös syvällinen materiaalien ja tekniikoiden tuntemus ja niiden soveltaminen. Tähän soveltavaksi taiteeksi kutsuttuun alaan kuuluukin myös käyttötaide, kuten uniikit lautaset, vaasit ja kodintekstiilit.
Joka vuosi joku sanoo minulle, että maalaustaidetta ei saisi olla Ornamon Teosmyynnissä. Siitä olen eri mieltä. Miksi rajoittaa ilmaisun vapautta? Miksi rajoittaa asiakkaan valinnanmahdollisuuksia? Miksi diskata kollega pois näyttelystä? Kattauksen kannattaa olla laaja koska niin on asiakaskuntakin. Arvioitu kävijämäärä tänä vuonna oli yli 12 000 ihmistä.
Kaksiulotteiset piirustus-, maalaus- ja vastaavat digimenetelmät ovat mitä luonnollisin ilmaisutapa ja suora johdannainen esimerkiksi väri- ja printtisuunnittelusta. Kuten vaatesuunnittelijana uransa tehneen taiteilija Sirpa Rahdun värikylläiset maalaukset todistavat. Kuin painokuoseja ilman rajoittavaa raporttia. Kolmiulotteinen taide on kuitenkin ornamolaisille tyypillisempää. Monimuotoisuus, sitä löytyy tapahtuman galleristi Clarice Finellin luomaan yli 300 teoksen asetteluun Puristomon karuissa kulisseissa.
Teosmyyntinäyttelyn toiseksi parhaaseen myyntitulokseen yltänyt korutaiteilija Juhani Heikkilä oli viimeistellyt ”puuhevostaan” olohuoneessaan näyttelyn ripustukseen asti. Valtion taideteostoimikunta nappasi Kaltevalla pinnalla -veistoksen avajaispäivänä kuin suoraan pilttuusta. Muut Top 10 parhaiten näyttelyssä myyneet taiteilijat olivat Kirsi Kivivirta, Alma Jantunen, Samuli Helavuo, Arni Aromaa, Riitu Uosukainen, Tatu Vuorio, Camilla Moberg, Aino Favén ja Eeva Valkeisenmäki.
Ornamolaisia yhdistää äärimmäinen tarve tehdä tavarasta ja taiteesta esteettistä, merkityksellistä ja toimivaa. Laatu syntyy syvästä ymmärryksestä eri materiaalien ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin. On ilo kehittää myyntitapahtumiamme, koska voin aina luottaa siihen, että sisältö on taattua ornamolaatua!