Ariadna Donner on Vuoden tekstiilitaiteilija 2024

Tekstiilitaiteilijat TEXO ry on myöntänyt Vuoden tekstiilitaiteilija 2024 -palkinnon Ariadna Donnerille.  Ateneumista vuonna 1969 valmistunut tekstiilitaiteilija Ariadna Donner (s.1946) on palkittu pitkäjänteisestä ja omaleimaisesta työstään kuvakudoksia valmistavana taiteilijana. Kuvittajanakin toiminut Donner on tehnyt kuvakudoksia lähes neljänkymmenen vuoden ajan. Donner on osallistunut aktiivisesti alan kansainväliseen näyttely- ja järjestötoimintaan.

Teknisesti vaativan ammatillisen erityisosaamisen vähentyessä myös Suomessa Donner todistaa töillään pitkän kulttuuriperinnön omaavan tekniikan elinvoimaisuutta ja jatkuvuutta.

Vuoden tekstiilitaiteilija -palkinto on merkittävin tekstiilitaiteen palkinto Suomessa. Tekstiilitaiteilijat TEXO ry nostaa palkinnon perusteluissa esiin erityisesti Donnerin taiteellisen prosessin omaehtoisuuden sekä hänen käyttämänsä kuvakudostekniikan tarinallisuuden ja taidokkuuden.

Donnerin hyödyntämä tekniikka kunnioittaa ja juhlistaa taiteellisen prosessin vapautta, hitautta ja kiireettömyyttä. Kuvakudostekniikka vaatii oman ilmaisun tinkimätöntä seuraamista, joka monesti tarkoittaa teoksen osien purkamista ja uudelleen luomista yhä uudelleen.

Päättymättömien tarinoiden kertoja

Donnerin mukaan tärkeintä on valmiin työn oikea tuntuma ja sommittelu, värien ja muotojen liike, teoksen hengittäminen ja kerronnallisuus. Työskentelystään hän kertoo: “Teokset ovat kuin päiväkirjoja. Kudon niihin ajatukseni. Kaikki liittyy kaikkeen, oma arki ja lähipiirin tapahtumat, uutiset ja ympäristö. Alkusysäys uudelle työlle saattaa lähteä uutisesta, kuten New Yorkin kaksoistornien romahdus, joka sysäsi liikkeelle Pitkä punainen vuosi teoksen. Yhtä hyvin valon siivilöityminen ikkunasta tai läheisen ihmisen poismeno voivat panna uuden työn liikkeelle. Luonnostelen töitä hyvin suuntaa antavasti piirtäen ilman väriä, usein vain osan teoksesta kerrallaan. Värit, detaljit ja työn jatkosommittelu tulevat mukaan työn edetessä. Mitä pidempi prosessi, sitä parempi. Tarina ei lopu, jokainen työ on ikään kuin jatkoa edelliselle.”

Donner on uransa aikana tehnyt kuvituksia ja taittotyötä erilaisiin kulttuurilehtiin ja opettanut mm. kankaanpainantaaeri puolilla Suomea. Kuvakudostekniikan hän löysi jo 1980-luvulla Puolan taiteilijaliiton järjestämän kurssin myötä, ja on siitä lähtien syventynyt tekniikkaan. Donnerin teoksia löytyy mm. valtion sekä eri säätiöiden kokoelmista. Hänellä on ollut lukuisia yksityisnäyttelyitä, ja hän on osallistunut kymmeniin ryhmänäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla. Donner on ollut European Tapestry Forumin hallituksen jäsen vuodesta 2008 ja on jo sitä ennen ollut aktiivisesti edistämässä kansainvälistä kulttuurivaihtoa sekä kuvakudostaiteen näkyvyyttä niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

Ariadna Donnerin Vuoden tekstiilitaiteilija -nimitystä juhlistetaan Kuvan kutojat yhteisnäyttelyn puitteissa Rovaniemen kulttuuritalo Korundissa. Näyttelyn yhteyteen on yleisölle järjestetty saman niminen luentosarja, joka toteutuu hybridisti tammi-helmikuun aikana. https://korundi.fi/fi/kavijalle/tapahtumakalenteri/kuvan-kutojat-luentosarja.

Tekstiilitaiteilijat TEXO ry on tekstiilitaidetta edistävä ammatillinen asiantuntijajärjestö, joka on yksi Ornamo ry:n jäsenjärjestöistä. Tekstiilitaiteilijat TEXO ry on vuodesta 1981 lähtien nimennyt ansioituneen jäsenensä Vuoden Tekstiilitaiteilijaksi. Myönnetty palkinto on merkittävin tekstiilitaiteen palkinto Suomessa.