Unelmatyössä Finnairin muotoilijana

Kuva: Finnair

Intialainen Adithya Varadarajan on yksi Finnairin muotoilutiimin kolmesta Lead Designerista. Hän vastaa osaltaan digitaalisen asiakaskokemuksen muotoilusta.

Intialainen Adithya Varadarajan on yksi Finnairin muotoilutiimin kolmesta Lead Designerista. Hän vastaa osaltaan digitaalisen asiakaskokemuksen muotoilusta.

Varadarajan tuli Suomeen opiskellakseen Aalto-yliopiston International Design Business Management -ohjelmassa. ”Olin kuullut, että Suomi on maailman onnellisin maa ja olin kuullut hyvää koulutusjärjestelmästänne. ”

Hänet yllätti se, miten luontevasti suomalaiset keskustelevat toiminnan kestävyysvaikutuksista. ”Se on osa arkista ajattelua. En ole nähnyt sellaista muualla.”

Valmistuttuaan Varadarajan lähetti Suomessa noin 70–80 työhakemusta mutta pääsi aluksi vain muutamaan työhaastatteluun. Esteenä oli suomen kielen taidon puute.

Ensimmäinen työpaikka löytyi konsulttitoimistosta nimeltä Scope Impact, mutta pian Finnairilla avautui unelmien työtilaisuus. Varadarajan on aina ollut kiinnostunut lentoyhtiöistä, kuulunut eri kanta-asiakasjärjestelmiin ja kerännyt lentopisteitä. Nyt hän hyödyntää työssään kokemuksiaan eri lentoyhtiöiden asiakkaana.

Suomessa työn ja vapaa-ajan tasapaino on ihan erilainen kuin muualla

Varadarajan on työskennellyt monessa maassa. ”Suomessa työn ja vapaa-ajan tasapaino on ihan erilainen kuin muualla. En saa työviestejä kello kuuden jälkeen illalla. Minun on pitänyt opetella myös, ettei sairaana tarvitse tehdä töitä.”

Varadarajan on osallistunut Finnairilla muotoilijoiden rekrytointiin. Hänestä tärkein asia, mitä muotoilijoilta odotetaan, on oppimiskyky. Toinen tärkeä asia on halu ymmärtää liiketoimintaa.

Varadarajanilla on päätyönsä ohella yhteistyökumppaneidensa kanssa yritys nimeltä Nordic Rebels, joka uudistaa oppimista. Monitaituri opettaa myös vierailevana luennoitsijana Aalto-yliopistossa. Siellä hän opettaa, kuinka haastetaan asiakkaan antama briiffi. Tärkein asia, jonka hän on urallaan oppinut, on tämä: ”Pitää selvittää, mikä ongelma pohjimmiltaan kaipaa ratkaisua”.

fact-box:

Adithya Varadarajan
huolehtii siitä, mitä asiakas kokee Finnairin digipalvelussa varauksen jälkeen, jos hän haluaa vaikkapa
perua matkan.

Kuka? Adithya Varadarajan

Syntynyt: 1998

Koulutus: Maisterin tutkinto Aalto-yliopiston IDBM-ohjelmasta

Ura: Aloitti 2022 Finnairin Lead Designerina

Kuva: Finnair