Anna ja Emilia taipuvat rohkeasti

Anna Mattelmäki (s. 1978) on Muka va-yrityksen toimitusjohtaja ja suunnittelija. Entinen työpari Emilia Kiialainen (s. 1983) johtaa DesignOnTampereen toimintaa. Kuva: Aleksi Poutanen

Kyllä muoti tulee Italiasta. Näin eräs kauppias tokaisi vaatesuunnittelija Anna Mattelmäelle, kun tämä yritti myydä vaatemallistoaan 2000-luvun alussa. Ajat tuolloin olivat täysin toisenlaiset kuin nyt.

”Ei ollut kuin me ja Ivana Helsinki. Ajateltiin, että olemme liian erilaisia emmekä pysty tähän.”

Vuonna 2003 perustettu Muka va on kuitenkin tullut jäädäkseen. Tänä vuonna juhlitaan jo vaatemerkin 15-vuotissyntymäpäiviä. Kotimaan lisäksi vaatteita myydään Islannissa, Sveitsissä ja Saksassa. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli 350 000 euroa. Jälleenmyyjiä on Suomessa 30.

Vuosien varrella yritys on työllistänyt lukuisia ihmisiä ja sen ovista on kulkenut ”ainakin sata työharjoittelijaa”. Kaikkien vaatteiden valmistus tehdään Suomessa. Kotimaisen vaatebisneksen pyörittäminen vaatii sujuakseen lujia päätöksiä, joiden seuraukset hyvine ja huonoine puolineen ovat havaittavissa usein vasta jälkikäteen.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Japanilainen tavaratalo otti Muka van vaatteita myyntiin jo vuonna 2004. Kuvassa Muka va SS/18 Silkkivillainen Kirsi Kimono ja Silja housut. Kuva: Heta Saukkonen
Muka va SS/18 Musta Dots-kuosinen Pisa paita ja Blackbird-printistä Hulda housut. Kuva: Heta Saukkonen

 

Muka va SS/18 Puuvillasamettinen Kaarina takki. Kuva: Heta Saukkonen

Yksi vaikeimmista hetkistä koitti viime kesänä, kun Mattelmäen työpari, vaatesuunnittelija Emilia Kiialainen siirtyi DesignOnTampere-yhdistykseen puheenjohtajaksi ja hänen suunnittelemansa Muka va mini -lastenvaatemallisto laitettiin ”bänditauolle”, kuten suunnittelijat asian ilmaisevat.

”Meidän olisi pitänyt aktiivisesti hakea sijoittajaa, mutta sitten tiedostimme, että orgaaninen kasvu on meille ominainen tapa toimia ja tämä ei lastenvaatteissa toiminut”, Mattelmäki kertoo.

”Yksi unelma meni murskaksi sillä hetkellä”, Kiialainen muistelee.

”Kaikkia vaihtoehtoja punnittuamme päätimme pistää lastenmalliston pöytälaatikkoon. Mutta nyt on se tilanne, että voimme joskus jatkaa siitä mihin jäimme. Elämässä voi tapahtua ihan mitä tahansa”, Mattelmäki muistuttaa.

 Muka van vaatteet ovat skandinaavisia ja minimalistisia. Käytännöllisyys on suunnittelijoille arvokasta, sillä vaatteen tulee mukautua ihmisen toimintaan. Ja hyvältä pitää näyttää – tietenkin! Mattelmäen mukaan vaatteen kantajan ei pitäisi juuri miettiä asua yllään. Pointti on siinä, että suunnittelija on miettinyt vaatteen jo valmiiksi.

”Hyvä vaate on siisti ja monikäyttöinen. Suomalaisille merkitsee paljon fiilis siitä, että he eivät ole koskaan liian yli- tai alipukeutuneita. Käytännölliset juhlavaatteet ovat suomalaisille ihan ominainen juttu”, Kiialainen täydentää.

Kiialainen ja Mattelmäki aloittivat yhteistyön malliston suhteen keväällä 2011. Molemmat suunnittelivat vaatemallistoja ja pyörittivät kivijalkaliikettä. Mattelmäki vastasi tuotannosta, Kiialainen myynnistä ja visuaalisesta ilmeestä. Toimintamahdollisuudet paranivat, kun kaupalle ja mallistomyyntiin palkattiin omat vastuuhenkilöt.

”Mitä laajemmin hakee muista verkostoista apua, se auttaa. Täytyy hakea neuvontaa talousasioista, myynnistä ja markkinoista. Ne, jotka tajuavat palkata huippumyyjän, parantavat mahdollisuuksiaan paljon”, Kiialainen sanoo.

 Muka va käyttää alihankkijoina paikallisia yrityksiä. Ompelimot ja neulomot ovat niin lähellä, että niissä on mahdollista vierailla päivittäin. Tuotteiden tekijät nähdään ennemmin työkavereina kuin alihankkijoina. Tällä hetkellä naiset surevat eläköitynyttä ompelijaa, Sirkkaa, jonka työn jälki ja ammattiylpeys tekivät vaikutuksen.

Muka va mini -mallistoa Kuva: Jonna Hietala

”Kymmenen vuoden päästä ompelutöitä ei välttämättä voida tehdä Suomessa sen takia, että täällä ei ole ketään joka tekisi”, Mattelmäki pohtii.

Muka va ja DesignOnTampere ovat kasvaneet yhdeksän vuoden ajan, yhtä pitkän ajanjakson mitä Kiialaisen ja Mattelmäen yhteistyö on kestänyt. DesignOnTampere tuottaa kaupunkikarttaa, lehteä ja kolme Designtoria vuodessa. Se vastaa Tampereen design- ja arkkitehtuuriviikko TADA:n muotoiluohjelmasta ja on mahdollistanut paikallisille suunnittelijoille oman osaston tavarataloon.

Kaksikko ei ole koskaan osannut pysyä vain yhden asian parissa ja tämä näkyy heidän toimintansa laajuudessa.

“Olemme intuitiivisesti hakeutuneet tekemään meille merkityksellisiä asioita. Etukäteen ei juurikaan olla pohdittu projektien työläyttä”, Mattelmäki pohtii.

 

2003 Anna valmistuu taiteen maisteriksi Lapin yliopistosta

2003 Neljä naista perustaa Muka van

2009 Anna ja Emilia perustavat DesignOnTampere ry:n yhdessä 7 muun muotoilijan kanssa

2010 Emilia valmistuu Hämeen ammattikorkeakoulusta vaatesuunnittelijaksi

2010 Emilia saa 50 0000 euron arvoisen Sammon tekijät -palkinnon työskentelystään Super Mukava -yhteisössä ja Design On Tampere -yhdistyksessä

2011 Emilian ja Annan yhteistyö malliston parissa alkaa

 

Teksti: Jenna Heino