Making the Market tarjoaa taiteilijoille ja muotoilijoille välineitä kansainvälistymiseen

Making the Market Bannerikuva

Making the Market on  Ornamon ja Suomen Benelux-, Saksan- ja Ranskan-instituuttien yhteinen hanke, joka edistää suomalaisen taideteollisen taiteen ja taidekäsityön sekä muotoilun vientiä Keski-Eurooppaan.

Mitkä ovat hankkeen tavoitteet?

Making the Market tuottaa vuosien 2019–2020 aikana uusia näyttely- ja messumahdollisuuksia suomalaisille muotoilijoille ja taiteilijoille, vahvistaa kansainvälisiä verkostoja, lisää galleria- ja kuraattorikontakteja sekä kehittää suomalaisten muotoilijoiden ja taiteilijoiden osaamisen kansainvälistä konseptointia, myyntiä ja vientiä. Hanke raivaa suomalaisille tekijöille pysyvän paikan Keski-Euroopan taidekäsityömarkkinoilta.

Suomalaisen osaamisen läpimurto ansaitsee tukea: keskeisiä kontakteja, verkostoja, brändäämistä, viestintää ja markkinointia. Tekijöille avataan uusia näyttely- ja myyntikanavia, jotta he pääsevät hyödyntämään koko potentiaalinsa ja viemään teoksiaan sekä tuotteitaan uusille markkinoille.

Miten edistämme taiteen ja muotoilun kansainvälistymistä?

Kulttuuri-instituutit vastaavat lukuisista näyttelyistä ja tapahtumista saksan- ja ranskankielisessä Euroopassa.

Suomen Benelux-instituutin 2019–2020 ohjelmaan kuuluu suomalaisen taidekeramiikan, -lasin ja -tekstiilimuotoilijoiden esittely paikallisille yleisöille. Instituutin 2019 ohjelma on osa Suomen EU-puheenjohtajakauden kulttuuriohjelmaa.

Institut finlandais on edistänyt viime vuosina menestyksekkäästi suomalaista muotoilua Pariisissa. Institut finlandais jatkaa työtään moniarvoisen muotoilun edistämisessä vuosina 2019-2020 oman IF Galerie -gallerian ja IF Studios -vierailuohjelman kautta.

Suomen Saksan-instituutti on pääkumppani Itävallan suurimmalla designfestivaalilla Vienna Design Weekillä, jonka teemamaa on Suomi vuonna 2019. Festivaalitapahtumassa on vuosittain yli 40 000 kävijää. Suomen Saksan-instituutti koordinoi teemamaahankkeen, joka koostuu suomalaista nykymuotoilun kenttää esittelevästä Wild at Heart -näyttelystä sekä siihen nivoutuvasta, kattavasta oheisohjelmasta.

Ornamo on hankkeen päätoteuttaja. Vastaamme hankkeen tapahtumista ja toimenpiteistä kotimaassa sekä koordinoimme vaikuttajavierailuja Suomeen. Ratkaisuna taideteollisen taiteen ja muotoilun kansainvälistymisen edistämiseksi Ornamo koordinoi ja tuottaa hankkeessa valmennus- ja sparrausmateriaalia, joka on vapaasti koko alan hyödynnettävissä, ja joka parantaa alan tekijöiden valmiuksia hakeutua suuremmille markkina-alueille.

Making the Market on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke.

#MakingTheMarket

 

Kuva: Maija Astikainen
Wienin designviikolla esillä ollut Tero Kuitusen kuratoima Wild at Heart -näyttely tulkitsi suomalaista nykymuotoilua. Kuva: Maija Astikainen

 

Aiheeseen liittyvä sisältö