Muotoilualan suhdannekatsaus

Ornamo suhdannekatsaus

Ornamon vuotuinen Muotoilualan suhdannekatsaus kartoittaa suomalaisen muotoilualan tilaa ja trendejä. Uusimman, kesäkuussa 2016 toteutetun Ornamon suhdannekatsauksen mukaan muotoiluyritysten liikevaihdon kasvu on kiihtynyt ja kannattavuus kohonnut viime vuodesta. Kasvuhaluisia yrityksiä löytyy muotoiluyrityksistä enemmän kuin pk-sektorilta keskimäärin ja dynaamisen alan kasvuhakuisuus on lisääntynyt viime vuosista. Alan vienti ei kuitenkaan vedä eikä yritysten kasvu riitä kääntämään alan kokonaisliikevaihtoa nousuun.

Muotoilualan yritykset kerryttivät liikevaihtoa yhteensä 3,1 miljardia euroa vuonna 2014. Vuotta aiemmin vastaava luku oli 3,2 miljardia. Ala työllisti noin 19 600 henkilöä. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen yritystilastoihin, jotka julkaistaan osana muotoilualan suhdannekatsausta.

Laskua selittää valmistavan teollisuuden väheneminen, jota palveluliiketoiminnan kasvu ei kompensoi. Valmistava teollisuus on ollut laskussa koko tarkastelujakson 2007-2014.Yritysten onnistuminen toimintansa kansainvälistämisessä onkin kriittistä alan kehittymiselle.

Ornamon 2016 suhdannekatsauksen keskeiset tulokset:

  1. Yli puolet yrityksistä ilmoitti kasvattaneensa liikevaihtoaan viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. 23 prosenttia yrityksistä ilmoitti liikevaihtonsa pienentyneen tänä vuonna, kun vuosi sitten laskusuunnasta kertoi 38 prosenttia yrityksistä.
  2. Muotoilupalveluja tarjoavilla yrityksillä on kovat kasvutavoitteet. 70 prosenttia kyselyihin vastanneista yrityksistä uskoo liikevaihdon lisääntyvän seuraavan vuoden aikana. Yhtä suuri joukko uskoo kannattavuuden paranemiseen vuosina 2016 – 2017.
  3. Kansainvälistyminen on muotoilualan yrityksille yksi tärkeä kasvun väylä. Noin kahdeksalle prosentille yrityksistä kansainvälinen toiminta on vakiintunutta ja tasaisesti kehittyvää, minkä lisäksi noin 16 prosenttia panostaa määrätietoisesti kansainväliseen toimintaan. Toistaiseksi vain viidenneksellä yrityksistä ulkomaisen toiminnan osuus liikevaihdosta ylittää kymmenen prosenttia. Ainoastaan muutamilla se on enemmän kuin 50 prosenttia.
  4. Muotoilualan yritykset osaavat hyödyntää lisääntyvässä määrin digitaalista toimintaympäristöä. Käytännössä lähes kaikilla on yrityksen verkkosivut ja melkein kolme neljäsosaa hyödyntää sosiaalista mediaa. Noin 57 prosenttia vastanneista suorittaa yrityksen ostot verkosta ja 54 prosenttia käyttää pilvipalveluja. Noin kolmannes hyödyntää verkkokauppaa ja käyttää digitaalisia kanavia palvelujensa jakelussa.

Vuoden 2016 suhdannekatsauksen laati tutkija Pekka Lith kesäkuussa 2016. Kyselyyn vastasi määräaikaan mennessä noin 130 yritystä.

Aiheeseen liittyvä sisältö

Artikkeli

12 vinkkiä nuorelle yrittäjälle

Nuoren yrittäjän menestyminen ei ole pelkkää sattumaa. Helsinkiläisiä pienyrittäjiä edustavan Design Districtin toiminnanjohtaja Minna Särelä jakaa neuvonsa nuorille yrittäjille. Tee…

Lue lisää
Artikkeli

Muotoilu saatava osaksi yritysten DNA:ta

Ornamon Muotoilupäivä 2015 herätti keskustelua muotoilujohtamisesta ja kasvuyrittäjyydestä. Ääneen pääsivät Ornamon toiminnanjohtaja Salla Heinänen, Koneen muotoilujohtaja Anne Stenros ja Ornamo-palkinnon…

Lue lisää
Artikkeli

Ornamo valvoo muotoiluyrittäjien etuja

Etsitkö rahoittajaa tai yhteistyökumppaneita? Haluaisitko laajentaa yritystäsi, mutta arkailet ensimmäisen askeleen ottamista? Muotoilualan yrittäjällä on tyypillisesti laaja työnkuva suunnittelusta hallintoon,…

Lue lisää
Artikkeli

Yrittäjän tie vei punaiselle matolle

Heidi Jaara myi lapsena leikkimökistään karkkeja kavereille. Nyt hänen perheyrityksensä Balmuir myy sisustustuotteita 70 maassa. Menestyksessä auttoi ostokokemus Nokialta ja…

Lue lisää