Muotoilukypsyys
Millainen maaperä muotoilulla on tänä päivänä? Lataa raportti ja ota selvää!
Viimeisten vuosikymmenien aikana muotoilun käyttö on laajentunut ja muotoiluosaamista hyödynnetään yhä useammalla toimialalla. Muotoilu kattaa laajan kirjon aloja, aina fyysisten tuotteiden suunnittelusta digitaalisten käyttöliittymien ja brändistrategioiden luomiseen. Oli kyseessä sitten tuotesuunnittelu, käyttäjä- tai asiakaskokemuksen suunnittelu, sisustusarkkitehtuuri tai strateginen suunnittelu, jokainen muotoilun osa-alue edistää innovointia ja ongelmanratkaisua organisaatioissa omalla ainutlaatuisella tavallaan.
Keskeiset tulokset
Muotoilun asema on vahva, mutta ei laajaa
Vaikka 54% organisaatioista muotoilu on integroitu osaksi kehitysprosesseja, monet kamppailevat edelleen sen strategisen potentiaalin hyödyntämisessä. Muotoilun vaikutukset nähdään alueilla, kuten brändin erottuminen, asiakastyytyväisyys ja tuoteinnovaatiot, mutta sen laajempaa strategista arvoa ei ole tunnistettu yhtä vahvasti organisaatioissa. Uudet muotoilun kypsyysmallit ovat kuitenkin luoneet tilaa ja vision muotoilun kasvulle ja kehitykselle.
Muotoilu kohtaa resurssihaasteita
Keskeisiä haasteita muotoilukypsyyden lisäämiselle ovat rajalliset resurssit, muotoilun väärinymmärrys ja kulttuurinen vastustus, jotka hidastavat muotoilukypsyyden kasvattamista. Joissakin organisaatioissa muotoilua pidetään edelleen tukitoimintona, eikä keskeisenä liiketoiminnan veturina. Tiukka taloudellinen tilanne ja yritysten säästötoimet saattavat tulevaisuudessa tuoda haasteita muotoilukypsyyden kasvattamiselle, sillä 71% kertoi resurssipulan olevan este kypsyyden kasvattamiselle. On selvää, että henkilöstövähennysten vuoksi muotoilutoimintoja on joissakin yrityksissä uudelleenjärjestelty, ja joissakin on jopa poistettu muotoilujohtajan rooli.
Muotoilun vaikutukset on tunnistettu
42 % vastaajista raportoi, että muotoilulla on suuri tai erittäin suuri vaikutus heidän yrityksensä tulokseen brändin, asiakastyytyväisyyden ja tuoteinnovaatioiden kautta. Organisaatiot, jotka ovat saavuttaneet korkeamman kypsyystason näkevät muotoilun keskeisenä liiketoiminnan kasvun ja innovoinnin veturina, mikä osoittaa muotoilun potentiaalin muovata organisaation strategiaa, kun sitä hyödynnetään täysmääräisesti.