70-vuotias tekstiilisuunnittelija Maija Arela: “Kriisissä yhteisön ja optimistisen ajattelun merkitys korostuu”
Kashmiryrittäjä ja värisuunnittelija, tekstiilitaiteilija Maija Arela täyttää 70 vuotta päivänä, jona koronapandemia ravistelee maailmaa ja pakottaa koko muotoilun kenttää pohtimaan arvojaan uudestaan. Uusi tilanne vaatii työnantajilta ja suunnittelijoilta luovuutta sekä optimistista ajattelua.
Tampereella asuvan Maija Arelan syntymäpäivä valkenee erikoisissa merkeissä: ystäviä ei saa kutsua merkkipäivän viettoon ja Arelan Kämp Gardenin liike on suljettu turvallisuussyistä. Tilanne on poikkeuksellinen, mutta haastavia aikoja pitkän yrittäjäuran tehnyt Arela on nähnyt ennenkin.
”Muotoilun alaan kuuluu epävarmuuden sietäminen.” Heti valmistuttuaan Ateneumista tekstiilisuunnittelijaksi Arela joutui kokemaan, miten 70-luvun öljykriisi vaikutti päivittäiseen työhön. ”Se vaikutti konkreettisesti siihen, millaisia kuoseja saimme tehdä. Finanssikriisit ja lamat ovat hankaloittaneet työntekoa, mutta luovuutta ne eivät ole poistaneet.”
Arelan tiimi työskentelee Helsingistä käsin ja myös etätyöratkaisut vaativat luovaa ajattelua. ”Työnantajana koen tietenkin vaikeaksi tilanteen, jossa lomautuksien uhka on todellinen. Vaikka kaikki toiminnot ja tapaamiset eivät etänä ole mahdollisia, paljon pystytään tekemään myös välimatkan päästä. Olen panostanut kahdenväliseen vuorovaikutukseen tiimiläisten kanssa. On tärkeää, että työntekijät kokevat tulleensa kuulluiksi, ja että heillä on olo, että me olemme tässä yhdessä.”
Arela on jo pitkään puhunut kestävän suunnittelun ja liiketoiminnan merkityksestä. Yritys on muun muassa tarjonnut neuleilleen huoltopalvelua vuodesta 2010. “Se on ollut meille tärkeä osa liiketoimintaa jo pitkään, ja tapa osoittaa, miten laadukas vaate kestää pitkään, kun sitä huoltaa oikein.” Vaatteiden arvostus on jotain, mitä Arela haluaa nostaa keskusteluun. ”Palkitsevinta on, kun asiakas luulee huollon jälkeen, että olemme vaihtaneet tuotteen uuteen ja ilahtuu älyttömästi nähdessään, miten se on uudistunut huollossa”.
Kriisi voi johtaa harppaukseen kohti kestävämpää muotoilua
Parhaassa tapauksessa koronapandemia pakottaa muotoilijoita suuriin harppauksiin kestävyysajattelussa. “Kestävyys ei enää ole vaatealan yritykselle kilpailuetu, vaan hygieniatekijä – lähtökohta kaikelle liiketoiminnalle. Kestävyysasioiden on oltava kunnossa, jotta yritystä on edes järkevä 2020-luvulla viedä eteenpäin. Muunlaisella teollisuudella ei ole tulevaisuutta.”
Arelan mukaan teknologia on monella tapaa ratkaisujen ytimessä. ”Mielenkiintoista on myös nähdä, miten tilanne vaikuttaa verkkokaupan kehittymiseen – voimistuuko verkossa ostosten tekemisen trendi entisestään, ja millaisia kokonaan uusia verkkopalveluita syntyy.”
”Toki meille Kämp Gardenissa kasvokkaiset asiakaskontaktit ja yrittäjen yhteisö ovat äärimmäisen tärkeitä. Tässä uudessa tilanteessa muotoilijoiden ja yrittäjien yhteisön ja verkoston merkitys korostuu. Meidän tulee tukea toisiamme.”
70-vuotias tekee töitä edelleen täysillä, eikä aio lopettaa vieläkään. “En halua lopettaa nyt. Haluan nähdä miten alamme uudistuu. Olen aina yrittänyt katsoa tulevaisuutta kohti ja koen siinä myös onnistuneeni.”
Syntymäpäivänään Arelan on helppo katsoa tulevaisuuteen myös lähietäisyydeltä. Arela kertoo saaneensa ’parhaan syntymäpäivälahjan’ kun suunnittelijatytär Annin vauva syntyi muutama päivä sitten. ”Se on tuonut väriä haastavaan tilanteeseen. Optimistina ajattelen, että on tärkeää keskittyä elämän valoisiin puoliin, erityisesti tällaisina aikoina.”