Teollinen muotoilija, HELNOn perustaja Asmo Noronen: ”Yrityksellä pitää olla kykyä sopeutua kysynnän muutokseen”
Koronapandemian vuoksi HELNOn uuden keittiömallin lanseerausjuhlat siirtyivät verkkoon. Asmo Noronen kertoo arjesta kriisin aikaan – ja siitä mikä kiinnostaa asiakkaita juuri nyt.
”Epävarmoina aikoina katse suunnataan lähiympäristöön”, sanoo teollinen muotoilija, keittiöliike HELNOn perustaja Asmo Noronen. ”Karanteenissa monilla on ollut aikaa tutkia kotiaan uudella tavalla ja kaivata muutosta. Kun ihmiset määrättiin etätöihin, saimme hetkellisesti jopa tavallista enemmän uusia asiakkaita.”
Norosen luotsaama HELNO työllistää kolme työntekjää, joista yksi asuu Espanjassa. Tällä hetkellä Helsingin liike on avoinna rajoitetusti. Asiakasseurueita otetaan sisään kerrallaan yksi.
”Elämme digihypen aikaa, enkä ole trendikäs kun sanon, että meillä puhelin ja Whatsapp toimivat mainiosti. Arvostan kyllä uusia teknologioita, mutta en nää syytä siihen, että vain digin takia päivittäisimme yrityksemme infraa. Oikeasti kaikkien ja kaiken ei tarvitse olla koko ajan yhteydessä.” Etätyö ja vapaa liikkuminen ovat olleet osa yrityksen toimintakulttuuria jo pitkään. ”Olemme korostaneet tätä myös markkinoinnissamme: pystymme suunnittelemaan keittiön etänä. Se ei ole meille toimintatapana uusi.”
Koronapandemia on toki tuonut peruutuksia myös HELNOn asiakkuuksiin. ”Mitään paniikkia ei ole, koska meillä on tilauskantaa sisällä. Toimitamme aikaisemmin tilattuja keittiöitä”, Noronen kertoo. ”Mielestäni yrityksellä pitää olla kykyä sopeutua kysynnän muutokseen, puskureita toimia hetki ilman tuloja. Jos yritys kaatuu parissa viikossa kun tilaukset loppuvat, on selvää, ettei se ole ollut taloudellisesti kestävällä pohjalla.”
HELNO lanseerasi tällä viikolla uuden keittiömallin, funkkishenkisen Vallilan. Pandemian vuoksi lanseerausjuhlat tosin siirtyivät verkkoon. ”Yritämme jälleen ujuttaa ihmisten koteihin havupuuta! Monilla on traumoja saunan paneeleista, vaikka havupuu voi näyttää todella freesiltä”, Noronen naurahtaa. ”Jos jotain hyvää kriisistä on sanottava niin toivon, että se nostaisi kotimaisuuden taas arvoonsa. Toivon, että ymmärrettäisiin syvemmin, että on eettistä tukea kotimaan huoltovarmuutta, taloutta ja tuotantoa.”
”Ihmisten tarve hankkia muotoilupalveluita ei katoa kriisin myötä, se saattaa vain siirtyä. Kriisi luo pelon ja lykkää tarvetta. Kun pelko poistuu, myös koko tilanne purkautuu ja saattaa johtaa myyntipiikkiin,” Noronen summaa. ”Itse ajattelen, että ennakointi on keskeistä liiketoiminnassa, elimme poikkeusaikaa tai emme.”
Myös HELNOlla on huomattu kuinka kriisi vie ihmiset perusasioiden äärelle: ”On ollut kiinnostavaa nähdä, kuinka nyt mallistoissa suosituimpia ovat taas sovinnaiset värit ja perinteiset mallit.”
Helsinki Design Weekly ja Ornamo keräävät nyt myönteisiä muotoiluratkaisuja: kuinka muotoilu voi auttaa näinä vaikeina aikoina? Kerromme ratkaisuista ja hyvistä esimerkeistä kanavissamme: sivuillamme, uutiskirjeissä, podcastissa ja somekanavissamme. Haastamme koko alan mukaan talkoisiin hashtageilla #muotoiluratkaisut #designsolutionsfinland ja #covid19.