Päivitetty strategia vahvistaa muotoiluyhteisön elinvoimaa ja kilpailukykyä

Ornamon hallitus työpaja. Kuva: Rosa Burman
Ornamon hallituksen jäsenet Helena Aalto, Miia Liesegang, Heidi Paavilainen ja Reetta Hiltunen.

Ornamon päivitetty strategia kutsuu koko jäsenistön yhteiselle matkalle. Uudella kaudella 2025-2023 vastuullisuus ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen saavat vahvemman painotuksen moniäänisen yhteisön rinnalla.

Ornamon päivitetty strategia luotiin turvaamaan Ornamon elinvoima ja muotoilijoiden kilpailukyvyn varmistamiseksi. Uudella kaudella vastuullisuus ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen saavat vahvemman painotuksen moniäänisen yhteisön rinnalla.

Muotoilun supervoima käyttöön

Ornamon toisen kauden puheenjohtaja Katja Soinin mukaan uusi päivitys oli tarpeen maailmassa, joka muuttuu nyt vauhdilla. Ornamo on yksi maailman suurimmista muotoilualan järjestöistä, mutta myös pieni toimija yhteiskunnassa.

– Muotoilun supervoima on kyky toimia epävarmuudessa, ja sitä tarvitaan juuri nyt, kun työmarkkinat, toiminnan vaatimukset ja geopoliittinen tilanne hakee uutta muotoaan. Päivitetty strategia tarjoaa selkeän suunnitelman, miten voimme yhteisönä navigoida tässä muutoksessa ja olla kestävyyssiirtymän innovatiivinen muutosvoima, Soini sanoo.

Strategiassa pyrimme vastaamaan kahteen kysymykseen: Miten Ornamo pysyy elinvoimaisena? Miten muotoilijat pysyvät työmarkkinoilla kilpailukykyisinä?

Ornamon puheenjohtajan mukaan strategia auttaa keskittämään Ornamon voimavaroja ja vahvistaa yhteistyötä, tarjoten selkänojan ja oppivan yhteisön vastuullisuustyöstä kiinnostuneille muotoilijoille.

– Strategiassa on paljon käytännön toimintaa, jotka vahvistavat yhteisöämme, auttavat osaamisen kehittämisessä ja yhteiskunnallisessa vaikuttavuudessa, Soini sanoo ja kutsuu kaikki jäsenet tekemään visiosta totta.

Tutustu Ornamon strategiaan tällä sivulla.

Strategiatyö tehtiin vuoden 2024 aikana hallituksessa useassa työpajassa. Työpajoja fasilitoi Ornamon tutkimus- ja kehittämispäällikkö Emmi Putkonen.

Ornamon tutkimus- ja kehityspäällikkö Emmi Putkonen fasiltoi ja visualisoi uuden päivitetyn strategian.

Päivitys tehtiin, jotta Ornamon strategia vastaisi nykyajan ja tulevien vuosien vaatimuksiin. Edellisen kauden strategia 2021-2026 nosti monialaisen muotoiluyhteisön ja nuoret suunnittelijasukupolvet Ornamon toiminnan ytimeen.