Ornamon Teosmyynnin satoa

Kuva Minna Kurjenluoma

Ornamon teosmyyntiin osallistui tänä vuonna 140 jäsentä. Näyttelystä myytiin yhteensä 143 teosta 60 taiteilijaltaKokonaismyynti oli veroineen 106 965 euroa, joka on noin 32 000 vähemmän kuin viime vuonna. Ostoista peräti 44 % päätyi kokoelmiin, josta Valtion taidekokoelman osuus o26 %. Ornamon 35% välityspalkkiolla katetaan näyttelyn tuottaminen. Tänä vuonna näyttely oli Ornamolle tappiollinen. 

Myynnin Top 10 -joukon kärkeen nousi tällä kertaa muotoilija Arni Aromaa, joltEMMAn taidekokoelmat hankkivat yhden teoskokonaisuuden yksityisten ostajien lisäksi. Muut Top 10 taiteilijat olivat: Alma JantunenCamilla MobergSaara RenvallSari KettunenMerja WinqvistRaija RastasRiitu UosukainenEeva Valkeisenmäki ja Marika Viskari.   

Viime vuoden tapaan näyttelyä markkinoitiin Radio Helsingissä, Hufvudstadsbladetissa advertoriaalilla, mainoksilla metron digitauluissa, suomen- ja ruotsinkielisissä sanomalehdissä, aikakausilehdissä, Helsingin ja lähialueiden paikallislehdissä, eri medioiden menovinkeissä sekä Ornamon omissa kanavissa. Teosmyynnille avattiin uusi teosmyynti.fi-sivu, josta löytyy tämän vuoden koko osallistujalista. 

Uudenlaista yhteistyötä tehtiin MUJIn lippulaivamyymälän kanssa Kampin kauppakeskuksessa. MUJI valitsi myymälässä esillä olevat taiteilijat finnishdesigners-portfolioden perusteella. Mukana olivat Anna-Kaisa HaanahoMarianne HuotariAlma JantunenSoile Paasonen ja Pirjo Pesonen.  

Ornamon Teosmyynnin asiakkaat ovat kiinnostuneita taideteollisuuden perinteistä, ja niihin myös galleristimme Clarice on perehtynyt. Taiteilijoiden kannattaakin tuoda näyttelyssä soveltavan taiteen osaamistaan esille, koska sillä erotumme visuaalisen taiteen kentästä ja samaan aikaan Kaapelilla olevasta Taidemaalariliiton TeosvälityksestäItsekin ostin tällä kertaa surrealistitaiteilija Jakke Haapasen puisen laatikon, jonka kannessa oli maalaus. Se poikkesi hänen aiemmasta kaksiulotteisesta tuotannostaan. Käyttötaidetta on helppoa ostaa, kun sitä voi perusteella myös tarpeella. Taiteella on toki aina itseisarvonsa”, Ornamon projektipäällikkö Petra Ilonen pohtii.

Näyttelyn teosasettelun suunnitteli teosmyynnin galleristi Clarice Finell, joka myös vastasi asiakaspalvelusta, opastetuista kierroksista ja myynnistä. Tuottajana toimi Katja Kotikoski ja projektipäällikkönä Petra Ilonen. Näyttelyn ripustustiimissä olivat museomestari Pasi Ruokosen johdolla Katja KoskelaMaria Nurminen ja Daavid VarnerOrnamossa viestinnästä vastasi Miisa Pulkkinen ja markkinoinnista Minna Borg. Tapahtuman tappiollisuuteen vaikutti osittain koronavirustilanne, jota ei pystytty budjetoinnin aikaan ennustamaan.  

Tapahtuman yhteistyökumppaneina olivat Input interiorLintex, Bernard-MassardLindström, MUJI ja We Speak Gay.