”Teos pohjautuu kärsivälliseen toistoon, jossa vastustetaan äkillisiä impulsseja”

Deepa Panchamia
Taide edistää Fiskarsin Groupin uuden kampuksen pyrkimyksiä toimia hyvinvoinnin, inspiraation ja yhteistyön vahvistajana niin kumppaneille kuin omille työntekijöillekin. Yritys halusi uuden pääkonttorinsa aulan taideteoksen olevan uniikki, mittakaavaltaan monumentaalinen sekä synnyttävän konttorilla kävijöissä muistijäljen. Kuva: Miikka Tikka

Fiskars Group valitsi uuteen pääkonttoriinsa Deepa Panchamian teoksen, jonka viesti tukee yrityksen arvoja.

Deepa Panchamian teos LumiPilvi löysi tiensä Fiskars Groupin pääkonttoriin Ornamon taideasiantuntija Anna Rikkisen kuratoimana. Fiskars Group halusi Helsingistä Espoon Keilaniemeen siirtyneeseen pääkonttoriinsa taidetta, joka haastaisi totuttua ja kutsuisi uusia ajattelutapoja. Lisäksi taideteoksen tuli istua Fiskars Groupin brändeihin ja arvoihin.

Yritys hyödynsi taidehankinnassa Ornamon taideasiantuntijan palvelua, varmistaakseen laajan näkemyksen vaihtoehdoista. Palvelun avulla Fiskars sai harkittavakseen joukon teoksia, joka ilmentävät sekä Fiskars Groupin arvoja, creating chance – luovaa muutosta, celebrating the everyday – arjen juhlaa ja growing with compassion – kasvua myötätunnon kautta, että myös Fiskars Groupin brändejä. Käsin tekeminen, iloitteleva luovuus ja vahva materiaalilähtöisyys yhdistävät niistä kaikkia.

Fiskars Group halusi uuteen pääkonttoriinsa taidetta, joka haastaisi totuttua ja kutsuisi uusia ajattelutapoja.

”Valitsimme Deepa Panchamian teoksen esteettisin perustein ja sen sanoman vuoksi. Iloinen yllätys oli vielä se, että Deepa asuu ja työskentelee Fiskarsin kylässä, mikä ei ollut briiffissämme vaatimuksena”, kertoo Fiskars Groupin Creative Content Manager Vesa Kemppainen.

”Deepan teoksissa on ratkaisevaa kertaamisen rooli, ja hänen taiteensa pohjautuu jatkuvaan kärsivälliseen toistoon, jossa vastustetaan äkillisiä impulsseja. Asiat eivät kuitenkaan toistu rutiininomaisesti, eikä kyse ole automaatiosta, vaan tarpeeksi kauan toistettuna sieltä nousee esiin kiinnostavia ulottuvuuksia ja ennalta näkemättömiä mahdollisuuksia. Sama näkyy myös meidän brändeissämme, kuten 372-vuotiaassa Fiskarsissa tai Iittalan lasin tekemisessä.”

Taidetta suorahankintana

Työympäristön viihtyisyys, yrityksen arvojen vahvistaminen ja yhteiskuntavastuu ovat yrityksille syitä hankkia taidetta. Ornamon käynnistämä taidehankintapalvelu auttaa yrityksiä ja tilaajia löytämään tarpeisiinsa sopivaa taideteollista taidetta yrityksen tiloihin.