Brändi
Brändin suojaamisen tärkein työkalu on tavaramerkki. Tavaramerkillä voidaan suojata saman brändin erilaisia elementtejä kuten esimerkiksi tuotteen tai yrityksen nimeä, logoa, väriä, ääntä, animaatiota, pakkausta tai muotoa. Moni brändielementti voi saada myös tekijänoikeudellista suojaa. Muotoiluun nojaava brändin tulee huolehtia, että muotoilu on suojattu asianmukaisesti mallioikeudella. Brändi rakentuu kuitenkin huomattavasti suuremmasta kokonaisuudesta. Asiakkaiden brändille kohdistama goodwill on usein yksi vahvan brändin tunnusmerkistä. Goodwilliä rakennetaan monilla eri tavoilla kuten markkinointilupausten johdonmukaisella lunastamisella. Riittävä suojaaminen on kuitenkin edellytys sille, että yrityksen brändin rakentamiseen kohdentamat investoinnit näkyvät myös yrityksen omassa arvossa ja liikevaihdossa eivätkä ole vapaasti muiden toimijoiden hyödynnettävissä. Brändin kokonaisvaltaisen suojaamisen näkökulmasta on tärkeää, että myös verkkotunnukset ja sosiaalisen median käyttäjätunnukset on yrityksen hallussa.