Pakkaus
Tuotteen pakkaus on yleensä olennainen osa brändikokonaisuutta ja tuotteiden pakkauksiin liittyy lukematon määrä erilaisia innovaatiota ja arvovalintoja. Tästä syystä myös pakkaus voidaan suojata sellaisenaan. Pakkaus voidaan suojata sekä mallioikeudella että tavaramerkillä. Mallioikeudella suojattu pakkaus voi suojata monen eri tuotekategorian tuotteita samalla rekisteröinnillä, kun taas tavaramerkillä suojattu pakkaus edellyttää rekisteröintiä tuoteluokkakohtaisesti. Pakkauksen ulkomuoto voidaan suojata mallioikeudella, kunhan pakkaus on uusi (eli julkaisematon) ja riittävän omaperäinen. Tavaramerkillä suojattu rekisteröinti edellyttää, että asiakkaat pystyvät jo pakkauksen perusteella erottamaan tuotteen kilpailijoiden tuotteista. Mallioikeutta ja tavaramerkkiä voi käyttää myös tosiaan täydentävästi niin että uusi pakkaus suojataan mallioikeudella 25 vuodeksi ja mikäli pakkaus on tässä ajassa vakiintunut erottamaan yrityksen tuotteet kilpailijoiden tuotteista, voidaan pakkaus rekisteröidä myös tavaramerkiksi ja ainakin teoriassa täysin rajoittamattomaksi ajaksi.