Palvelu
Palvelu
Palvelukonseptin suojaamiseen ei ole yhtä selkeää suojauskeinoa kuin fyysisen esineen suojaamiseen, vaan palvelukonseptin suoja rakennetaan tyypillisesti erilaisista osioista. Tavaramerkki on usein välttämätön osa palvelun suojaamista. Tekijänoikeus voi suojata muun muassa erilaisia kirjallisia ja audio-visuaalisia elementtejä. Osa konseptista voidaan haluta pitää salassa, jolloin näitä osioita voidaan suojata pitämällä ne liikesalaisuuksina. Riippuen palvelusta, myös mallioikeus voi soveltua hyvin palvelukonseptin suojaamiseen. Mallioikeudessa voidaan suojata esimerkiksi digitaalista käyttöliittymää tai vaikkapa kaupan hyllyjen muotoa ja asettelua. Palvelujen sujuvuus on usein yhteistyön summa, jolloin yrityksen sopimusten hallinta on keskiössä. Myös muut immateriaalioikeudelliset suojamuodot kuten domainit, sosiaalisen median käyttäjätunnukset ja toiminimet soveltuvat usein palvelujen suojaamiseen. Tarvittaessa esimerkiksi kilpailulaki tai laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa voi soveltua väärinkäytöstilanteisiin.