Muotoilulle mahdollisuuksia Intian kasvavilla markkinoilla
Design-konsultti Sari Niiniluoto yhdistää yrityksensä Hensa Oy:n johdossa muotoilijoita ja yrityksiä Suomessa ja Intiassa. Niiniluoto käy neuvotteluja kiinnostavien yritysten kanssa siitä, miten muotoilua voidaan käyttää yritysten markkinakasvun työkaluna ja tarjoaa tietotaitoa sopivan muotoilijan tai muotoilutoimiston rekrytointiin.
Yritysideaansa Creative Business Management -ohjelmasta taiteen maisteriksi valmistunut Niiniluoto haudutteli vuosia muotoilukenttää havainnoimalla, kunnes vuonna 2015 palat alkoivat loksahdella paikoilleen ja oikeat toimintamenetelmät löytyivät. Yrityksen tärkein markkina-alue on Intia, jonka kasvuhalukkuuden Niiniluoto havaitsi jo vuonna 2014 maassa ensimmäistä kertaa käydessään.
Mistä sait alkusysäyksen bisneksesi kansainvälistämiseen?
Ajattelen, että samalla vaivalla kun teen jotain pientä, niin voin tehdä sen myös isosti. Olen käynyt Intiassa vuodesta 2014 lähtien kymmeniä kertoja ja tutustunut lähes jokaiseen osavaltioon. Siellä ollaan keskellä isoa muutosta. Jokaisella reissulla olen huomannut suuren eron edelliseen kertaan, kasvuhalukkuuden ja nälän, joka maassa on muutoksen tekemiseen.
Tänä päivänä Intia on maailmantaloudessa neljänneksi suurin markkina-alue. Bruttokansantuotteen kasvu oli viime vuonna 7,3 prosenttia. Intiassa markkina-alueitani ovat maan talousveturit Gujarat ja Maharashtra.
Kuinka suuri osa liikevaihdostasi tulee tällä hetkellä ulkomailta?
Tällä hetkellä haen kaikkea liikevaihtoa Intiasta. Kaikki neuvottelut ja keskusteluyhteydet suuntautuvat Intiaan. Toivon, että ensi vuoden puolella meiltä tulee jo jotain konkreettista näytettävää. Nyt projektit ovat siinä vaiheessa, ettei niistä oikein voi vielä puhua.
Kun lähtee tekemään suoraan kansainvälisesti, riskit ovat tietysti isompia, muuttuvia tekijöitä on paljon enemmän. Mutta kaiken oleellisen löytäminen on lopulta aika oivaltavaa.
Mitä neuvoja antaisit kansainvälistymään pyrkiville muotoilija- ja taiteilijakollegoillesi?
Kannattaa lähteä siitä, että rakentaa hyvän kontaktiverkoston. On ensisijaisen tärkeää tavata oikeat ihmiset oikeaan aikaan.
Se on sitä tärkeämpää, mitä vieraammassa kulttuurissa ollaan. Suhteiden rakentamiseen – varsinkin Aasiassa – täytyy myös muistaa varata enemmän aikaa kuin Euroopassa. Esimerkiksi Intiassa lähdetään rakentamaan luottamussuhdetta, joka ei synny ensimmäisen tapaamisen aikana. Kontaktin ylläpitämiseen ei myöskään riitä, että lähetetään kaksi kertaa vuodessa tervehdysviesti. Ihmisiä pitää tavata jatkuvasti.
Nyrkkisääntönä pidän sitä, että jokaisessa kulttuurissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Koska kaikkea ei voi muuttaa, täytyy tasapainotella hyvien ja huonojen puolien välillä. Sen pohtiminen, miten saa asiat oman moraalin ja etiikan mukaisesti tehtyä, on edellytys sille, että voi tehdä asiat kunnolla.
Lähdemme suomalaisten yritysten kanssa liikenteeseen fit for purpose -ajattelusta.
On tullut todistettua monta kertaa, että sillä omalla tuotteella sellaisenaan ei kannata lähteä maailmalle. Täytyy miettiä, mitä siihen voi lisätä tai mitä siitä voidaan poistaa. Standardit ja käytännöt vaihtelevat maailmalla. Erilaiset yritysmarkkinat saattavat tulla monelle yllätyksenä, mutta siitäkin selviämiseen on keinonsa. Täytyy vain löytää tavat, joilla välttää suurimmat karikot.
Sari Niiniluoto on saanut yritykselleen Ornamon Kipinäraha-avustuksen vuonna 2015.